Re: [Forum] Gentoo og kernel-2.6.0

From: David Nielsen <Lovechild@foolclan.com>
Date: Sun Dec 21 2003 - 06:53:05 CET

On Sat, 2003-12-20 at 22:27, gunner carstens wrote:
> Jeg har nu kompileret min første kerne, sådan på egen hånd, med min nye
> gentoo. Jeg tog
> gentoo-dev-sources og har fulgt 'gentoo handbook' så godt jeg kunne. Jeg
> har også booted
> den nye kerne - med lilo - og har fundet ud af at få netadgang og fået
> mit nVidia kort til at virke
> under KDE.

Jeg starter lige med lidt reklame for mit patchset "Love-sources" du kan
finde ebuilds på gentoo forumet.

> 1)
> Men der er endnu nogle ting jeg ikke har kunnet finde ud af:
> Åbner jeg en konsol under kde, får jeg følgende fejl:
> 'Unable to open a suitable terminal device'
> Det ved jeg ikke lige hvad jeg skal gøre ved.

Der er et fix til dette i ebuild noterne:

> 2)
> Når jeg rebooter i 2.6.0 skal jeg lave en ny 'modprobe sis900' for at få
> netværket op at køre igen. Også
> selv om jeg har lavet en 'rc-update add net.eth0 default'. Hvordan får
> jeg den til at acceptere dette modul
> hvergang jeg booter?

vi /etc/modules.autoload/kernel-2.6
tilføj sis900

> 3)
> Lyd virker ikke under kde. Jeg har prøvet som det står i manualen, at
> fjerne '~/.kde/share/config/kmixrc' og
> '~/.kde/share/config/kmix:*' men det har ikke hjulpet. Der er slet ingen
> sound drivers under
> '/lib/modules/`uname -r`/kernel/drivers/sound', men det er der heller
> ikke under '/lib/modules/2.4.20-gentoo-r9/kernel/'
> så det ved jeg ikke om det er et krav. Lyd fungerede under den gamle
> kerne.(som jeg ikke længere kan starte fordi den
> ikke kan loade nVidia driveren der jo nu er kompileret under 2.6.0).

tilføj alsa til dine useflags og rekompilere kdelibs kdebase
kdemultimeda (måske overkill)

jeg henviser til ALSA install documentationen på gentoo.org - bare unlad
alsa-driver (kompilere som moduler i kernen istedet) det virker fint for
mig.

> Nogle ideer?
> /gunner

David Nielsen