Re: [Forum] Re: GRUB-lerier

From: Krinsmøe <kkrinsmoe@stofanet.dk>
Date: Wed Dec 17 2003 - 01:22:01 CET

Hi,
det nok rigtig, at problemet er i MBR, men med Win2k har jeg ikke fdisk/mbr. Jeg formoder at jeg skal til at geninstallere Win2k fra disketter eller CD. Jeg havde håbet at få oplysninger så at jeg kunne undgå dette.

Mvh. - Kaj
                mailto:kkrinsmoe@stofanet.dk
  ----- Original Message -----
  From: Helge Christiansen
  To: forum@aalug.dk
  Sent: Tuesday, December 16, 2003 9:17 AM
  Subject: Re: [Forum] Re: GRUB-lerier

Hej

Jeg syntes det lyder som noget uforståeligt vrøvl, mener du ikke blot
  at du ikke har fået genetableret MBR ??

Det kan du gøre med en Win98 startdiskette fdisk /mbr

MVH Helge
    ----- Original Message -----
    From: Krinsmøe
    To: Forum, Aalug
    Sent: Tuesday, December 16, 2003 2:36 AM
    Subject: [Forum] Re: GRUB-lerier

Mandrake Linux Installation Problems

På Dell Inspiron 8000, med Windows 2000.

Da jeg installerede Mandrake Linux 9.2, havde jeg intern HDD, samt to eksterne HDDs. Der var 40 GB HDD som USB Disk 1, og det andet, 80 GB, var forbundet med Firewire. Under installationen klikkede jeg "tilbage" fordi 80 GB disken blev af installationsprogrammet opfattede som sda1, og ikke som hdc1, hvor jeg ønskede Linux installeret. (Alle diskene er IDE).

Da jeg klikkede tilbage kom jeg til at klikke på vinduet hvor default partitionering er automatisk, så nu begyndte en automatisk partitionering. Ellers forløb installationen fint.

Med Disk Management kunne jeg se, at der var følgende:

Disk 0: C: 4.88 GB FAT32 (uændret)

5.85 GB Logical (Mandrake-installeret)

494 MB Logical ( -do- )

Disk 1: F: 7.84 GB FAT32 (uændret)

Disk 2: G: 4.88 GB FAT32 (Mandrake-installeret)

5.19 GB Logical ( -do- )

Med PartitionMagic kunne jeg se at den 5.85 GB logical partition var Linux Ext2, og ikke Ext3, som jeg havde ønsket.

Disk Management og My Computer registrerer ikke Linux!

Jeg installerede GRUB, som booter til Linux by default og som registrerer andre partitions på en liste, dog ikke vel-defineret - Windows var den 4. på listen.

Men der var unaturlige tilstande, for dog PartitionMagic registrerede de forskellige partitions så kunne jeg ikke ændre størrelserne på hverken 5.85 GB Linux partition eller på 494 MB Swapspace2 partition.

Jeg måtte slette Linux partitions for at begynde forfra. Men nu har jeg noget Grub-grej siddende, som optræder hver gang jeg skal boote. Det ser sådan her ud:

"GRUB ver.0.93 (639k lower/523178k upper memory)

[Minimal BASH-like line editing is supported. For the first word, TAB lists possible command completions. Anywhere else TAB lists the possible completions of a device/filename.]

grub> _ "

Der er ingen af de words på TAB-listen, der fører til noget, for mig, forståeligt.

Med en særlig hjemmelavet diskette med "boot.ini", "ntdetect.com" og "ntldr" filer, kan jeg "komme forbi" det grub-grej og boote direkte til Windows partition. Hvis jeg ikke havde den særlige diskette skulle jeg til at bruge enten installations-CD'en eller de 4 tilsvarende disketter.

Jeg kan ikke finde den file hvor det Grub-grej sidder. Det er ikke på C\root. Hvordan kan jeg slette det? Hvor har det sin plads nu da Linux er slettet?

Vedr. den boot-diskette, er det interessant, at jeg ofte har forsøgt at bruge de filer til at boote til Windows når jeg fik meddelelsen "ntldr is missing". Men med en diskette med disse tre filer fik jeg stadig "ntldr is missing" ?

Da jeg brugte en "ntldr is missing-søgning" på Google fandt jeg ud af, at "boot.ini" filen kun skal have de fem første linier. Der var 7 linier i min boot.ini file. De to overflødige sidste linier var:

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional (#1)

Da jeg lavede en "boot.ini" file uden disse to linier på en diskette og med "ntldr" og "ntdetect.com", booter den hver gang. Andre har gjort den samme erfaring.

Det varer vist længe før jeg kan smide Windows out the window!

K.K.

<kkrinsmoe@stofanet.dk>
Received on Wed Dec 17 01:18:50 2003

This archive was generated by hypermail 2.1.8 : Tue Jul 19 2005 - 16:05:03 CEST