Re: [Forum] Backup på bånd

From: Jens Rohde <jens@unix.dk>
Date: Wed Dec 03 2003 - 10:45:15 CET

Hej

> Jeg vil gerne lave backup på DAT-bånd (SCSI-tape).

Lyder jo som en go' plan :)

> I dag anvender jeg tar til det, men jeg kan ikke finde ud af at få
> en status (gået godt eller failed). Er der nogen, der har en god ide
> - evt. et andet program i stedet for tar ?

Du kunne jo overveje at tage et kig på amanda (http://amanda.org). Glimrende
system, der faktisk bare bygger oven på tar eller dump.

Man skal lige holde tungen lige i munden når man sætter det op, men derefter
fungerer det ganske fortrinligt.

Alternativt kan du jo kaste et blik på Arkeia (http://arkeia.com). Det er en
moderne ting med GUI og sager, og man kan downloade en version der kun kan
tage backup af et par maskiner men som til gengæld er gratis.

/Jens