[Forum] Xfree og Brix

From: gunner carstens <g.c@mail1.stofanet.dk>
Date: Fri Oct 24 2003 - 23:11:54 CEST

Tak til Brix for et glimrende foredrag om XF86Config. Jeg gik lige hjem
og fik mit musehjul til at virke :-)

Jeg fik fakrisk så meget mod på det at jeg turde købe en ny fladskærm og
har sat den til. Har også fået den til at virke... sådan da.
Billeder står fantastisk godt men det er lidt værre med tekst. I
konsollen står det faktisk lidt utydeligt som om at det nederste (for
det meste) og nogle gange det øverste pixel i hele linien er grået ud,
for at lave skygge? eller lignende. Faktisk lidt generende. Også mozilla
har i hjemmesider nogle gange tekst der er lidt uskarp, lidt svær at læse.

Jeg har ændret på XF86Congig indstillingerne til Horizontal sync og
vertical sync så de nu er:
        HorizSync 30 - 60 # DDC-probed
        VertRefresh 50 - 120 # DDC-probed

Jeg har fundet fabriksindstillingerne til skærmen (phlips 170S4fg) og
hvis jeg sætter dem ind, kan skærmen ikke vise noget men beder om at få
den sat til 60HZ. Disse er :
Vertical refresh rate
56Hz-76Hz
Horizontal Frequency
30kHz-82kHz

Jeg har forsøgt at ændre på kontrast og farveindstillingerne men det
hjalp ikke.

Mit spørgsmål er om problemet er et XF86Config problem, et font problem,
et skærmkort problem, eller en dårlig skærm...
I hvilken retning skal jeg gå?

mvh Gunner