Re: [Forum] XFree og gentoo

From: Lars Clausen <lrclause@cs.uiuc.edu>
Date: Sun Oct 19 2003 - 22:11:27 CEST

On 19 Oct 2003, gunner carstens wrote:
> Hej,
> Jeg har nu installeret min første gentoo installation på min i686
> maskine og det er gået nogenlunde.

Tillykke!

> Jeg installerede KDE med 'emerge -k kde' og den installerede uden
> fejl. Men når jeg starter kde bliver den hurtigt meget grim, viser
> forkerte farver hvis jeg starter mozilla m.m Jeg har mistænkt at jeg
> ikke har installeret XFree rigtigt (skal nok komme på tirsdag :-) for
> alle farver er rigtig grumsede og kde er ikke nær så flot som i
> knoppix3.2.

De fejl lyder som om X har valgt 8bpp i stedet for 15+. Du kan checke om
det er tilfældet med xwininfo (og så klikke på baggrunden). I
/etc/X11/XF86Config-4 skal der stå DefaultDepth 24 i afdelingen Section
"Screen" (med mindre Gentoo laver noget meget andet end Debian). Jeg skal
ikke kunne sige, hvad Gentoo-opsætningsværktøjer der er skyld i det.

> Nogle apps vil heller ikke rigtig køre under kde. Noatun vil ikke
> spille mp3 filer og konqueror vil ikke vise hjemmesider men viser
> kilden i stedet. Kde kommer også op med nogle fejlnmeddelelser.

Det kan have en sammenhæng med ovenstående, men det er ikke sikkert.

-Lars

--
Lars Clausen (http://shasta.cs.uiuc.edu/~lrclause)| Hårdgrim of Numenor
"I do not agree with a word that you say, but I   |----------------------------