Re: [Forum] nvclock, overclocke grafikkort, hvilken opstartsfil ??

From: Henning C. Nielsen <barran@barran.dk>
Date: Sat Jun 28 2003 - 15:44:55 CEST

On 28/06-03 15.05, Torben Andersen wrote:
> Tak til Bertho. Jeg må indrømme, at jeg ikke kan finde ud af det. Jeg
> har tilføjet et par linier i bunden, idet jeg går udfra, at det er et
> shellscript:
>
> /usr/bin/nvclock -s >/home/toran/nvclock.log
> /usr/bin/nvclock -m 621 -n 299 >>/home/toran/nvclock.log
>
> men de bliver ikke udført. Jeg gætter på, at filer, der ender på "rc"
> netop ikke er shellscripts, men opsætningfiler til et bestemt program.
> Tager jeg helt fejl og kan xinitrc bruges aligevel. Jeg har vedhæftet
> min xinitrc.
>
> På forhånd tak for hjælpen

> [...]

Du har ikke set ordenligt efter hvad der stod som kommetarer i filen.

For det første. Ja det er et shellscript. Det kan ses ved den første linje: #!/bin/sh
Det fortæller den shell der eksekverer scriptet at det skal eksekveres som en
fortokning af /bin/sh, hvilket betyder at man også kan eksekvere scriptet fra en
shell(skal) sådan "# /bin/sh /etc/X11/xinit/xinitrc" (uden anførelsestegn og havelåge).

Nu til hvad filen egentlig gør:
Til at starte med indstiller den keymaps, så du kan skrive danske tegn mv.
Dernæst kører den alle skal-scripts i /etc/X11/xinit/xinitrc.d/ (hvor det nok er en
god ide at placere en fil med dine linjer) som kommentaren også antyder.
Til sidst forsøger den at køre en windowmanager(wm) med kommandoen "exec". Hvis man
læser man-siden til "exec" vil man se at programmet der gives med som argument f.eks.
"exec enlightenment" vil erstatte den process der eksekverer "exec", hvilket betyder
at resten af scriptet ikke bliver udført. Dette kan man også regne ud ved at læse
kommentarerne da der bl.a. står "failsafe settings. Although we should never get here"

Hvad jeg vil råde dig til at gøre er at oprette en fil i /etc/X11/xinit/xinitrc.d/
(f.eks. /etc/X11/xinit/xinitrc.d/overclock.rc) som så vil blive udført som du har
antydet at du vil. Eller du kan flytte linierne der aldrig bliver udført op før
scriptet prøver at køre en wm. Dvs. _før_ linien "# The user may have their own clients
they want to run. If they don't,"

Jeg håber min mail vil kaste lidt lys over det hele :)

Henning.

PS:
Jeg har en skummel mistanke om at xinitrc i hvert fald i home-biblioteket ikke bliver
udført hvis man anvender en DM. Dvs. at man ikke starter X med "startx". Men det er
slet ikke noget jeg er sikker på. Mener bare at have hørt det et sted...

<deleted the xinitrc>

--
Henning C. Nielsen aka barran
Homepage: http://barran.dk