[Forum] Re: [Forum] Sv: [Forum] Workstation In Textmode Linux - nördeprojekt

From: Rune Morling <rune@blueplane.dk>
Date: Thu Feb 27 2003 - 21:19:24 CET

Helge Christian skrev:
| Subject: [Forum] Sv: [Forum] Workstation In Textmode Linux - nördeprojekt
|

|Hej
|Skulle du være interesseret har jeg da et par store sten liggende
|måske der er andre der har en hammer og mejsel i overskud
|så kunne du da gi' dig til at arbejde med runer

Heh! Godt med lidt humor her. Jeg er ikke blind, ejheller særlig nærtagende,
og jeg synes det var en meget rammende kommentar *grin*

> Jeg har en gammel P133 m. 32mb ram og en 15" skærm som jeg gerne vil have
> noget fornuftigt ud af.
>
> Så var det jeg kom til at tænke på, at det da kunne være sjovt at sætte en
> arbejdsstation op, som
> kunne bruges til at surfe, chatte, maile, vise billeder, newsposte, vise
> postscript/pdf, checke stavning,
> kode, afspille lyd, og gøre det altsammen i 100x43 chars (800x600 @ 85Hz)
> text-mode på kernel framebufferen bare for at være besværlig.

Mit projekt er lykkedes. Det virker udmærket, skulle jeg hilse at sige.

> <rant>
> En anden ting er at jeg er ved at få grønne knopper over de her
> 'desktop-linux' projekter og alle de
> reviews de genererer.
[snip]
> </rant>

Jeg fik formuleret det lidt uheldigt. Jeg har intet imod grafiske brugergrænse-
flader og mener heller ikke at jeg er reaktionær. Min position er, at der er nogen
gode argumenter for, at X11 (som det ser ud nu) ikke er det optimale
framework at basere en GUI på. Der findes (mindst et) bedre og
mere moderne alternativer, der lige så godt kunne udfylde rollen som
det underliggende framework til et grafisk interface til et GNU/Linux
baseret system.

Der er desuden også nogle andre grundlæggende problemstillinger, som
nok i virkeligheden er dels en uundgåelig del af Open Source kontinuumet og
dels en konsekvens af den underliggende U*ix filosofi m. mange små værktøjer
der udfører afgrænsede opgaver.

I tilfældet KDE, hvor der er en stærk integration og efter sigende et godt
API, kan resultatet kun betegnes som fremragende. I den anden lejr,
hos GNOME, hvor der ikke er helt samme tradition for fælles fodslag
(GNU anarkisme mentaliteten er mere fremherskende?), er det mit indtryk at
miljøet ikke er nær så ensartet som i KDE.

For eksempler på en alternativ angrebsvinkel til Grafiske miljøer kan
den interesserede læser tage et kig på f.eks. http://www.cosmoe.com,
http://www.linuxstep.org, http://www.fresco.org

/Rune