Re: [Forum] udf - filformat og Login og Backup

From: Henrik Brix Andersen <brix@gimp.org>
Date: Wed Dec 18 2002 - 16:16:41 CET

On Wed, 2002-12-18 at 12:58, Claus Ladekjær Wilson wrote:
> 1)
> Det er lykkedes mig at få mplayer op at køre med grafik og alt muligt. Når
> jeg mounter dvd'en med mount -t udf kan jeg spille dvd-film. Er det så muligt
> altid at mounte dvd'en eller cdrommen med udf-formatet, eller er det en
> dårlig idé?

Du kan angive hvilken type filsystem et givet device er som default i
/etc/fstab. Her kan du så ændre iso9660 til udf.
Alternativt kan du oprette en ny entry magen til den gamle bortset fra
mountpoint og type af filsystem. Det nye mountpoint kunne du jo så kalde
/mnt/dvd-udf eller tilsvarende.

Jeg ved ikke om det er en god eller dårlig idé altid at mounte som udf.

> 2)
> Er det muligt at logge ind på konsol 1 fx. med een eller anden kommando på
> konsollen, så jeg altid har konsol 1 klar, mens jeg er i X? (Jeg bruger altid
> konsollen til at kompilere med, da det går væsentligt hurtigere).

Sådan at du ved X-logon også bliver logget på i en virtuel terminal?
Ikke hvad jeg ved af. Selv bruger jeg også de virtuelle konsoller meget,
men hvorfor mener du at det er hurtigere at kompilere i konsollen??

> 3)
> En lille nem kommando til at sikkerhedskopiere data fra harddisk til RW-cdrom
> - er der nogen der har en kommando parat?

Jeg kan anbefale at læse "CD-Writing HOWTO" tilgængelig på Linux
Documentation project: http://en.tldp.org/HOWTO/CD-Writing-HOWTO.html
Personligt bruger jeg kommandoerne 'mkisofs' og 'cdrecord'.

Hvis du vil have en "direkte" kommando, må du specificere præcis hvad
det er, du vil...

Mvh
./Brix

--
Henrik Brix Andersen <brix@gimp.org>
"The gap between theory and practice is wider in practice than in