[Forum] 'De-lurking' ...sagde hunden (en lille præsenation)

From: Rune Morling <ermo@blueplane.dk>
Date: Thu Dec 05 2002 - 23:35:00 CET

Hej Alle,

Jeg har lurket på announce listen i en periode og var forleden med
til ekstraordinær generalforsamling i AaLUG, hvor jeg kom for skade
at melde mig som suppleant til bestyrelsen. Jeg har lige kigget forum-
trådene igennem for de sidste par måneder, for lige at se, hvilken
type trafik der var tale om og hvem der er 'aktive' derude.

Jeg hedder Rune, fylder 24 den 30.12 (snart :o), har et arbejde som
netværksadministrator her i Århus, har arbejdet som professionel
systemkonsulent med Cisco Routere og PIX firewalls i lidt over et år,
har været lidt rundt omkring på forskellige uddannelser uden rigtig
at gøre nogen af dem færdige (Datalogisk Institut i Kbh og Århus,
Ingeniørhøjskolen i Århus) og har interesseret mig for linux som
server og klient OS siden RedHat 5.(0/1) i 1997. Efter en periode i
dependency hell (og et kort stint over atlanten til SuSE - der var,
såvidt jeg husker, ikke nogen up2date eller ximian magic carpet, ej
heller nogen apt-rpm på daværende tidspunkt) og nogle irriterende
fejl i distributionen, begyndte jeg at undersøge denne her lidt
anderledes og efter sigende temmeligt vellykede distribution, Debian
GNU/Linux.

Min første installation var en potato 2.2r1(tror jeg) og det bar
bestemt, erhm, anderledes. Jeg må indrømme at jeg i hvert fald liiige
skulle installere det et par gange, før jeg helt fangede det fede ved
dselect (men, nøj, hvor er apt-get dog lækkert ;o^). Jeg har holdt
ved Debian siden, og har også snust perifert til FreeBSD (læs
installeret skidtet en 2-3 gange - det var lidt en anderledes
oplevelse sammenlignet med de GNU/Linux centrerede distributioner,
jeg har prøvet).

Jeg driver i dag (som så mange andre) en GNU/Linux baseret server
hjemme hos mig selv, som håndterer internet post gennem exim med en
Courier IMAP server m. maildirs og en Horde webmail frontend (ikke
noget banebrydende der, hvis ikke jeg tager fejl).

Min ekspertise er nogenlunde bredt fordelt - jeg er blevet
introduceret til både funktionel og objektorienteret programmering,
men scripter til daglig mest små ting og har ikke været med på nogen
Open Source udviklingsprojekter. Min store interesse er netværk og de
services der ligger ovenpå, ligesom jeg nyder at sætte en ære i at
producere god dokumentation til at akkompagnere det arbejde jeg
udfører professionelt og privat.

Med hensyn til GNU/Linux evangelisme er jeg temmelig pragmatisk
anlagt og ser ikke den store grund til at rakke noget ned frem for
noget andet (yay for politisk korrekthed, men den er god nok :o). Min
primære tilgangsvinkel til anvendelse af operativsystemer er at de
skal lade mig gøre det jeg gerne vil og hvliken metafor der så
anvendes til at kommunikere med mig, er jeg ret ligeglad med, så
længe den er nogenlunde konsistent og ikke alt for snørklet eller
finurlig. Jeg har med stor fornøjelse undersøgt og anvendt Active
Directory i 'live' installationer - jeg ser det som et kraftfuldt og
effektivt værktøj, så man fristes jo til at dagdrømme at 'hvis bare
der fandtes et tilsvarende integreret værktøj til free unices så...'

Til gengæld er jeg varm tilhænger af den tanke om ytringsfrihed,
demokrati og 'intellektuel frihed' der ligger bag begrebet 'free
software'. Jeg er ikke modstander af kommerciel software og
'intellektuelle rettigheder' per se, på den anden side hilser jeg
initiativer som GnuSkole velkommen og ser det som et sundt udtryk for
ønsket om at anvende de offentlige midler effektivt og bruge
værktøjer produceret i den selvsamme ånd, som vi i den danske
folkeskole forsøger at videregive til vores kommende samfundsborgere:
Ideen om sammen at bidrage til fælles gavn og bedste. Det skulle da
være mærkeligt, hvis der ikke netop i den danske grundskole skulle
være plads til den slags projekt.

Jeg glæder mig til at mødes med andre interesserede om den spændende
hobby/interesse som Free Software/Open Source er, ligesom jeg ser
frem til at lære noget fra, og bidrage konstruktivt til, nærværende
forum.

Venligst,

Rune

--
“If we knew what it was we were doing, it would not be called
research, would it?”