Re: [Forum] Re: [Forum] adgang til linuxmaskinen fra en windows maskine i netværk

From: Esben Nielsen <simlo@phys.au.dk>
Date: Wed Nov 20 2002 - 22:18:36 CET

Jeg kan også anbefale at installere Cygwin. Herunder kan du installere
XFree86 (følger måske med Cygwin, måske ikke), så du også kan bruge de
grafiske applikationer fra Linux og ikke kun tekstbaserede som med ssh,
på din PC skærm, uden at skulle flytte dig.

Desværre kører XFree86-cygwin kun som èt stort vindue, dvs. den ligner
PCAnywhere lidt, omend window-manageren som standeard kører lokalt på
PC'en. Du kan også køre lokale X-programmer fra Cygwin i dette vindue. Den
kommercieller XWin32 kan sende X-vinduer op på din PC skærm som
enkeltsående vinduer, fulstændig somom programmet kørte lokalt på din PC.

Bare spørg mig igen, hvis du vil have trick til at sætte det op i
forskellige konfigurationer. (Herhjemme har jeg dog ikke Windoze, men jeg
har erfaring med det fra arbejdet og kan lege med indstillingerne i
morgen...)

Esben

PS Du nævnte at din Linux maskine kørte DHCP. Sæt Samba op på den så, får
den et netbios navn og du kan nemt finde den fra Windoze, da denne bruger
netbios som suplemant til dns.