Re: [Forum] Lets

From: Knud Sørensen <nospam@all-technology.com>
Date: Fri Oct 11 2002 - 01:24:23 CEST

Hej

Som jeg kan se er der stadig en del misforståelser om mit forslag.

Forslaget var at vi indførte et LETS i aalug,
formålet var at skabe noget mere aktivitet i aalug.

Men det skal ikke bare være aktivitet men
også værdifuld aktivitet.

Jeg antager at vi ikke er interesserede i en
masse foredrag som ingen gider at høre.

Som matematiker har jeg lært at det første man
skal gøre for at optimere noget er at kunne måle det.

Her er det så værdifuld aktivitet vi prøver at optimere
og det er værdifuld aktivitet et LETS kan hjælpe os med at måle.

Jeg kan se at nogle af misforståelserne opstår
fordi man ikke har læst om og forstået LETS.

Det ville være en fordel hvis folk læste dette
http://www.gmlets.u-net.com/
Da det ikke er meget pointe i at jeg gentager det hele her.

En anden misforståelse er at vi med LETS skal bruge et
web-forum system.

Den kom sikker fordi at jeg forslog det som
en måde at sætte en "handelsplads" op og jeg brugte eksperten.dk
som et eksempel men hvor ekspertens point system er udskiftet med
et LETS.

Ekspertens point system har flere mangle ifølge LETS teori,
et af dem er at de ikke værdi ansætter deres point,
hvilke giver mulighed for inflation.

Flere har påpeget at det ikke koster noget at hjælpe hinanden.

Med det er ikke rigtig for det koster jo tid.

Derfor forslår jeg en værdi ansættelse efter tid.

Så man kan give sekunder, minutter, timer o.s.v. (tid er penge)

Men her er det vigtig at man forstå hvad det betyder
at jeg giver 15 minutter til en anden.

Det betyder nemlig at jeg lover at bruge 15 minutter
på at hjælpe en anden i systemet tilgængæld
for at jeg selv får hjælp.

Det er IKKE et udtryk for hvor meget tid
den anden bruger på at hjælpe mig.

Der er nogle som har spurt
hvordan man får point for foredrag.

Jeg se flere løsninger på dette.

Dem der gerne vil høre om et emne
kan samle donationer som man giver
til den første der holder et foredrag om emnet.

Man kan tage entre sådan at man giver f.eks. 10 minutter
for at høre et foredrag.

Hvilke model må hvis være op til foredrags- holderen/arrangør at
bestemme.

Min egen holdning er at jeg syntes at LETS er
så interessante at det skal afprøves.
Jeg ville bare fortrække at det var AALUG
er fik glæde af den ekstra aktivitet.

Venlig Hilsen
Knud Sørensen