Re: [Forum] mySQL vs. Postgres

From: Mads Toftum <mads@toftum.dk>
Date: Sun Aug 25 2002 - 19:25:51 CEST

On Sun, Aug 25, 2002 at 06:39:23PM +0200, Henrik Brix Andersen wrote:
> Hej,
>
> Ud fra en brugers synspunkt, hvad er så forskellen på mySQL og Postgres?

For den helt simple brug er der ikke den store forskel - men
for dem der vil udvikle ting der går ud over basal insert/select,
så viser forskellene sig. Til forskel fra mysql 3, så har postgres
transaktioner, subselect, triggere, views, foreign keys og bedre
locking. På mange måder er postgres at langt stykke med features
som man ellers kun ser i f.eks. oracle og andre større kommercielle
databaser. Til gengæld er mysql nok en smule hurtigere på select/
insert fordi de ikke har transaktioner.

> Så vidt jeg kan se, er syntaksen den samme, no?

Igen er det kun det basale hvor begge databaser bruger ansi sql
standarden.

> Nogen der kender til en let fordøjelig introduktion til postgres?

Der er i hvert fald en mulighed med
http://www.ca.postgresql.org/docs/aw_pgsql_book/index.html
og en tutorial -
http://www2.dk.postgresql.org/users-lounge/docs/7.2/tutorial-7.2-A4.pdf

Tutorial'en er nemt overskuet.

vh

Mads Toftum

--
`Darn it, who spiked my coffee with water?!' - lwall