Re: [Forum] Netværks opsætning Debian Woody

From: Søren Boll Overgaard <aalug@fork.dk>
Date: Tue Jul 09 2002 - 11:44:42 CEST

On Tue, Jul 09, 2002 at 06:44:08AM +0200, Svend Erik Venstrup wrote:

> Hej AaLUG
>
> Jeg har installeret woody fra CD-skiver, således der er en
> text
> konsol der kører.
>
> Spørgsmål 1:
>
> Hvorledes skaffer jeg mig et overblik over hvad der er på de
> forskellige CD-skiver [ der er jo 8 stk. Så det virker lidt
> uoverskueligt]. Jeg havde troet at det var muligt at finde
> programmer, drivere og andet godt. med kommandoen:
>
> $ apt-cache aearch "foo"

Det kommer jo an på hvad du mener med drivere. Hvis du mener kerne-moduler, så
er svaret nej, det finder du ikke via apt.
apt-cache søger i de applikationer du har indexeret, dvs. dem der er listet i
/etc/apt/sources.list (det være sig CD'er, nfs-drev eller andre
netværksressourcer).

> Men så vidt jeg kan se virker det kun på program pakker,
> således at det ikke er muligt at finde programmet "dos2unix"
> som er i programpakken "sysutils". Det må gerne være en
> rigtig novice forklaring.

apt-cache søger ikke på filnavne, men derimod på de beskriver der knyttes til
de enkelte pakker.
Hvis du vil søge på filnavne (i pakker), så kan du gøre det på
http://www.debian.org/distrib/packages (nederst).

> Spørgsmål 2:
>
> Jeg har, som tidligere skrevet, sovet i timen og fået købt
> en maskine med et lidt atypisk grafikkort " Matrox G450 4X
> AGP dual head". Dette netkort findes der ikke en driver til
> i standardudgaven af woody. Se nedenfor fra
>
> http://www.xfree.org/current/Status18.html#18

> The G450 and G550 are supported only in 4.2.0.

Som skrevet i en tidligere tråd kan du (når dit netværk virker) installere
uofficielle XFree 4.2.0 pakker.

> Mit loklae net:
>
> server(Svend):
> eth0 = IP 192.168.135.153
> eth1 = IP 192.168.0.1
>
> aktuel maskine(ibm):
> eth0 = IP 192.168.0.5
>
> fra /etc/network/interfaces
>
> auto eth0
> iface eth0 inet static
> address 192.168.0.5
> netmask 255.255.255.0
> network 192.168.0.0
> broadcast 192.168.0.255
> gateway 192.168.0.1

Det vil altså sige at det er din server der agerer gateway?
Prøv at checke om eth0 er dit default interface:
Skriv "route" i kommandoprompten, og se om der under Iface står eth0 (eller
evt. et andre andre interfaces du nævner).

--
Søren O.                                       ,''`.
                                              : :' :