Re: [Forum] Hvor er cdromdrevet?

From: Torben Andersen <the.beauty@get2net.dk>
Date: Fri Jun 07 2002 - 14:04:08 CEST

Lars Erik Sørensen wrote:

>Jeg har en maskine med Mandrake 8.2 download cd 1 og 2.
>Der er et ASUS CD-S500/A 50 speed cdromdrev og en LITE-ON LTR-32123S brænder.
>Harddrake ser dem begge, jeg kan afspille cd i Asus-drevet.
>Men i X-cdroast figurerer kun brænderen.
>Hvad gør jeg?
>Venlig hilsen
>Lars Sørensen
>lars_erik_soerensen@get2net.dk

Jeg er gået udfra, at dine drev er IDE drev og ikke SCSI drev. I modsat
fald er min besvarelse ubrugelig :-)

xcdroast ser kun scsi drev og når det kan se din brænder skyldes det, at
kernen emulerer et scsi interface til din IDE brænder. Du kan sætte
kernen til også at emulere SCSI på dit cdrom drev ved at tilføje
kerneparametre. Hvis du kører lilo som bootloader, kan du tilføje flg. i
din append linie (i filen /etc/lilo.conf"): "hdd=ide-scsi" (eller
"hdc=ide-scsi"), således den samlede linie ser ud som noget lignende:

    append="hdc=ide-scsi hdd=ide-scsi".

Med venlig hilsen Torben