Re: [Forum] MySQL

From: Kasper Hald <khald@chem.au.dk>
Date: Mon Jun 03 2002 - 16:12:41 CEST

Hej forum,

Quoting Kasper Kamp Simonsen <kasperks@it.dk>:

> Hej,
>
> Lige to hurtige spørgsmål om mysql, da jeg ikke rigtig kan finde
> svaret i den online manual.
>
> 1: Hvorfor virker top ikke, hvad kan man bruge i stedet?
>
> eks: SELECT * TOP 5 FROM nyheder ORDER BY id DESC;

Jeg synes ikke lige jeg kan finde TOP nogen steder
i dokumentationen ... jeg går ud fra at du blot
vil have de 5 seneste nyheder, og så ville
jeg bruge noget i stil med :
SELECT * FROM nyheder ORDER by id DESC LIMIT 5;

> 2: når man opretter en tabel kan man så give et felt en
> default værdien now?

Ifølge min dokumentation kan man ikke give andet
en NULL og en konstant værdi til DEFAULT,
men jeg har ikke den nyeste MySQL version.
Umiddelbart vil jeg tro, at du skal programmere
dig ud af det ;-)

M.v.h.

Kasper.

--