Re: [Forum] billedmanipulation

From: Henrik Brix Andersen <btech1@users.sourceforge.net>
Date: Mon May 20 2002 - 15:39:10 CEST

On Mon, 2002-05-20 at 15:31, Torben Andersen wrote:
> Jeg skal have rettet lidt i et jpeg billede og tilføjet noget tekst.
> Jeg har forsøgt med gimp, men jeg kan ikke finde ud af at markere
> noget tekst, jeg lige har skrevet, så jeg kan rotere det. Hvilket
> menupunkt trykker man på for at markere et objekt på billedet (og
> kan gimp overhovedet det eller skal man finde et andet program) ??

Da GIMP ikke er et vektor baseret tegneprogram, er ovenstående ikke
måden at gøre det på (Nej, man kan ikke markere et objekt).

Det du kan gøre er:

a)
Marker boxen "Use Dynamic Text" under tekstværktøjets indstillinger
(Dobbeltklik på tekstværktøjet for at få dette nye vindue frem). Klik
hvor teksten skal placeres og et nyt vindue kommer frem. Her skrives
teksten og der vælges den vinkel teksten skal have.

b)
Indsætte teksten som et nyt lag (layer). Herefter vælges hele billedet
med CTRL-A og transform værktøjet vælges. Her kan laget så roteres.

Mvh
./Brix

--
Henrik Brix Andersen <btech1@users.sourceforge.net>
"I feel like... I feel like I could take on the World!"