Re: [Forum] ntfs og ext3 sprm

From: Michael Westergaard <mw@daimi.au.dk>
Date: Sun Apr 21 2002 - 20:19:10 CEST

> From forum-admin@aalug.dk Sun Apr 21 20:06:49 2002
> Subject: [Forum] ntfs og ext3 sprm
>
> Hej allesammen,
>
> Jeg har en dualboot maskine, som skal have opgraderet
> operativsystemerne. I den forbindelse har jeg to spørgsmål:
>
> 1) Kan man skrive på et NTFS drev og hvilken kerne kræver det i givet
> fald? Hvad er iøvrigt fordelene ved NTFS i forhold til VFAT ??

Det kompileres typisk ikke ind, da det er ret ustabilt, selv
laesning har engang kunne oedelaegge et NTFS drev.

Fra 2.4.15 eller deromkring blev det vist nogenlunde stabilt.
Jeg ville dog ikke bruge det til andet end at laese et drev,
hvorpaa der er installeret Windows NT (eller hvad det nu hedder
for tiden).

NTFS er en videreudvikling af HPFS, som blev udviklet af Microsoft
i forbindelse med OS/2.

Filsystemet har mange fordele fremfor FAT. F.eks. er en allocation
unit (den mindste enhed disk du kan bruge) mindre for NTFS.

Derudover er der mange andre fordele (biblioteker ligger i traeer
i stedet for lister, disken deles op paa en meget mere intelligent
maade, systemet er foedt med lange filnavne, unicode og extended
attributes, filtabellerne ligger ikke i starten af disken, men
hvor de bruges, der er understoettelse af journalling, software
RAID).

> 2) Har journaliserende filsystemer (eks. ext3) fordele udover, at alle
> filer er opdaterede (jeg går udfra, at ældre som ext2 opdaterer med
> regelmæssige mellemrum)?? Er ext3 iøvrigt stabilt ?

Filerne er ikke mere opdaterede. Man ved bare HVOR opdaterede de er.
Det vil sige du har en liste over aendringer, som ikke er udfoert,
hvilket betyder at du ved at hvis filsystemet crasher, ved du praecis
hvor der er inkonsistens. Det vil sige at hvis stroemmen gaar, eller
din Linux-box crasher, behoever du ikke vente paa fsck.

Ext3 er meget stabilt. Der er blot tale om en overbygning (som
tilmed er bagudkompatibel) af ext2. Jeg bruger kun ext3, og er
ret glad for det (da min server tidligere havde alt for lidt
RAM og en ustabil kerne, og derfor crashede hver 14. dag, hvilket
betoed at jeg skulle fsck 100 GiB harddisk -- ikke sjovt).

--
   _______
  /       \    Michael Westergaard <michael@snail.dk>