Re: [Forum] opsætning af tre ethernet

From: Michael Westergaard <mw@daimi.au.dk>
Date: Fri Apr 12 2002 - 07:53:25 CEST

> From forum-admin@aalug.dk Thu Apr 11 22:33:09 2002
> Subject: [Forum] =?iso-8859-1?Q?ops=E6tning_af_tre_ethernet?=
>
> Hej
>
> jeg har en maskine med 3 ethernet (eth0, eth1,eth2)
>
> hvert interface har sin egen faste ip adresse og netstat fort=E6ller at =
> de alle er startet.
> Fra linuxboxen kan jeg pinge de tre adresser uden at s=E6tte kabler i =
> stikkene, og det er vel rimeligt.
>
> N=E5r jeg s=E6tter eet kabel i eet af netstikkene kan jeg udefra pinge =
> eth1. Flytter jeg kablet til de andre to stik p=E5 skift kan jeg ikke =
> [...]

Jeg tror du har ret i det med routingen.

Foerts, hvad siger "cat /prog/sys/net/ipv4/ip_forward". Hvis den ikke
siger 1, er her i alle fald et problem. Loes det ved at echo 1 deri.
Det er nok ikke det, der er problemet.

Ellers, er det nok dine routes, som er sat forkert op. Det er en mere
spaendende oplevelse. Hvis dine netkor staar paa hver sit subnet (jeg
gaetter paa det drejer sig om internet, intranet og DMZ?), er du naesten
koerende. Check med "route" om der er en route paa hvert subnet, som
peger paa det korrekte netkort. Default route skal pege paa internet.
Det lyder lidt somom du har en default route, som peger paa eth1, og
mangler de to (mindst) andre.

--
   _______
  /       \    Michael Westergaard <michael@md3.dk>