[Forum] skærmopsætning

From: Bo Bjerre <post@Bjerre-Technology.dk>
Date: Mon Apr 08 2002 - 10:43:25 CEST

Hej, lige et par spørgsmål, jeg selv har opgivet at svare på:

Jeg har en ny lille maskine, som jeg har installeret RH 7.2 på. Jeg kan ikke få skærmen til at opføre sig ordentligt. Under installeringen virker det fint: med den lille pingvin i øverste hjørne scroller billedet perfekt som forventet.

Efter installering starter jeg i runlevel 3, og så går det galt: den scroller ikke hele billedet, og efterlader fragmenter af tekst. Det er umuligt at føge med i bootproceduren når ikke skærmen opdateres helt. Så står der OK ud for noget der ikke er OK o.s.v.

Hvis jeg rydder siden med ^L går det godt den næste skærmfuld. Bruger jeg "man" kommandoen ser det helt afskyeligt ud. Bruger jeg vi editoren er det perfekt.

starter jeg X får jeg et lignende problem: hvis jeg flytter et vindue med indhold efterlades baggrunden og vinduets indhold i farvepladder, men vinduets bjælke er intakt. hvis jeg minimerer/maximerer vinduet bliver dets indhold OK, men baggrunden forbliver pladder. Alt andet virker OK

Jeg har ikke specielt noget at bruge X til, da maskinen skal bruges som gateway, men det undrer mig at der er problemer i ren text mode. Jeg har for morskab prøvet at boote en MSDOS fra floppy, og der scroller det som forventet. Jeg har installeret RH 7.2 fra samme CD på en anden maskine, bare for at prøve, og det virker også fint.

Maskinen en single-board baseret på National Semiconductor Geode chipsættet med 128Mby RAM og 3 stk 10/100 ethernet. Under X har jeg prøvet flere drivere, men ikke løst problemet. Det endte med svga driveren, uden at løse problemet. Da grafikken er integreret i chipsættet, kan jeg ikke skifte det ud.

Bo Bjerre