Re: [Forum] Modem

From: Torben Andersen <the.beauty@get2net.dk>
Date: Mon Mar 25 2002 - 14:01:12 CET

Kasper Kamp Simonsen wrote:

>Hej,
>
>Jeg har lige prøvet at installerer en Mandrake 8.2,
>og den kan sagtens finde mit modem et PcTel, men når
>jeg vil oprette en connection til internettet skal jeg
>vide hvilken com port modem'et sidder på. Hvordan ser
>jeg det på et internt modem?

Uha Uha, den er ikke nem. Linux understøtter som hovedregel ikke interne
modems. Et eksternt modem sidder på serielporten og indeholder alt, der
skal til, for konvertering fra data til telefonsignal. Et internt modem
sidder på PCI bussen og lader CPU'en om at lave meget af konverteringen
(modulering osv.). Derfor kræver et internt modem en driver, hvilket som
regel følger med til inferiøre operativsystemer, men uhyre sjældent til
Linux. Jeg ved dog, at nogen (med en stor indsats) har fået et internt
modem til at virke.

Du siger, at MD 8.2 sagtens kan finde modemmet ?? Jeg har på
fornemmelsen, at det MD kan finde, er en enhed på PCI bussen med et
navn: PcTel, men at den sådan set ikke aner, hvad den skal bruge den til
:-(

Mange hilsener Torben