Re: [Forum] usb og luk-ned-problemer

From: Henrik Brix Andersen <btech1@users.sourceforge.net>
Date: Wed Jan 02 2002 - 21:52:49 CET

On Wed, 2002-01-02 at 21:31, Claus Ladekjær Wilson wrote:
> Allerførst tak for en udførlig besked til mig om hvad jeg skal gøre!

Det var så lidt =)

> Jeg kan desværre ikke finde det sted i lukned-processen, hvor den går fast,
> men efter hukommelsen er det:
> Disconnect from usb bus number 1
> Disconnect from usb bus number 2
> Disconnect from usb bus number 3

Prøv at kigge i /var/log/messages efter den eksakte fejlmelding. Det
ovennævnte lyder ikke umiddelbart som en fejl; det fortæller blot, at
USB bussen er ved at blive lukket ned...

> Når jeg udfører kommandoen modprobe og rmmod usb-uhci manuelt er der ingen
> problemer. Det er først, når jeg beder computeren gøre det (via Mandrake
> Control Panel).

Hov! I din første mail skrev du, at det var når du brugte ovennævnte
værktøjer at det virkede?? Eller er det mig, der er helt galt på den?
Jeg kender intet til Mandrake, ej heller til deres Control Panel, så der
er jeg lidt på glatis... men tommelfingerreglen er at få det til at
virke i konsol før man bugfixer sine (tit buggy) GUI værktøjer.

> Jeg kører kerne 2.4.16

Før vi går videre, så synes jeg du skal prøve at downloade og installere
kernel-2.4.17. Der er en del USB opdateringer samt et par bugfixes til
ide-scsi, måske din bug(?) allerede er fixet?

> Hvordan mounter jeg scsi0 device (som sidder på /dev/hdd)

Fra /usr/src/linux/Documentation/Configure.help:

This is useful if you have an ATAPI device for which no native
driver has been written (for example, an ATAPI PD-CD or CDR drive);
you can then use this emulation together with an appropriate SCSI
device driver. In order to do this, say Y here and to "SCSI support"
and "SCSI generic support", below. You must then provide the kernel
command line "hdx=scsi" (try "man bootparam" or see the
documentation of your boot loader (lilo or loadlin) about how to
pass options to the kernel at boot time) for devices if you want the
native EIDE sub-drivers to skip over the native support, so that
this SCSI emulation can be used instead. This is required for use of
CD-RW's.

Har du tilføjet den nævnte linie (hdd=scsi) til din kernel command line?

Mvh
./Brix

--
Henrik Brix Andersen <btech1@users.sourceforge.net>