Re: [Forum] usb og luk-ned-problemer

From: Henrik Brix Andersen <btech1@users.sourceforge.net>
Date: Wed Jan 02 2002 - 15:49:27 CET

On Tue, 2002-01-01 at 21:07, Claus Ladekjær Wilson wrote:
> Jeg har installeret en SanDisk-læser, og siden har jeg haft luknedproblemer,

Luknedproblemer? Hvorledes? Beskriv dem, ellers er det nærmest umuligt
at hjlæpe...

> hvis usb-modulet er loadet fra start. Hvis jeg derimod via
> Mandrake>ControlPanel>Tjenester lukker usb-modulet ned, lukker maskinen ned
> som før.

Prøv at lave en `lsmod` og derefter en `rmmod modulnavn` og derefter en
`dmesg`... og smid det relevante output her på listen.

> Problem to: Mit cdrom-drev (som også er brænder) lå tidligere på /dev/scd0.

Er det en SCSI-brænder? Eller er det en IDE-brænder der kører under
SCSI-emulation?

> Er der nogen, der har en idé om, hvor det er forsvundet hen, og om hvad det
> er for en ordning, der har flyttet det fra /dev/hdd? Der må vel være et link
> et eller andet sted.

"Fra /dev/hdd"? Skrev du ikke lige at den førhen lå under /dev/hdd??

Du kan bruge kommandoen `dmesg` til at gennemse kernens meddelelser; kig
efter linien hvor den detekterer dit CD-ROM drev, der kan du se hvilket
major/minor (hvilken /dev entry), det er associeret med.

> ***running Linux Mandrake 8.1 kernel 2.4.8 og kernel 2.4.16

Hvilken kerne kører du? Hvilken kerne har du problemer med?

Mvh
./Brix

--
Henrik Brix Andersen <btech1@users.sourceforge.net>