Re: [Forum] Backup?

From: Mads Toftum <mads@toftum.dk>
Date: Mon Dec 03 2001 - 12:45:12 CET

On Mon, Dec 03, 2001 at 01:32:13PM +0100, khald@chem.au.dk wrote:

> Min første indskydelse var et cron job som
> bare lavede en `dd` eller en `cp` men mit
> problem er at jeg ikke ved om det vil få alt med.
> Der kører databaser, mailserver, webserver
> og en masse andet godt på de maskiner
> som det skal gøres ved.
>
> Nogen der har input eller kommentarer?

dd er ikke super fedt hvis der bliver skrevet i filsystemet undervejs -
hvis det skal virke, bør du noke smide maskinen i init 1 inden du går
igang. Generelt er det ret tricky at lave backup af db filer når de kan
ændres undervejs. Hvis ikke du har mulighed for at lukke ned for nogen
af tingene, så kunne en strategi evt. være:

1. rsync
2. diff stop hvis alt er godt
3. prøv rsync igen på dem der fejlede
4. tilbage til 2

Eller skift til Slowlaris og brug fssnap ;)

vh

Mads Toftum

--
With a rubber duck, one's never alone.
              -- "The Hitchhiker's Guide to the Galaxy"