Re: [Forum] Backup?

From: Michael Westergaard <mw@daimi.au.dk>
Date: Mon Dec 03 2001 - 12:42:52 CET

> From forum-admin@aalug.dk Mon Dec 3 12:32:35 2001
> Subject: [Forum] Backup?
>
> Hej Aalug.
>
> Jeg sidder med et lidt mærkeligt problem
> angående backup.
>
> Hvad jeg gerne vil er
> at tage alt indhold på en disk og
> "spejle" over på en anden disk.
> Det skal dog kun ske en gang i døgnet,
> hvilket gør (hvis jeg har forstået det rigtigt)
> at RAID ikke kan bruges.
>
> Min første indskydelse var et cron job som
> bare lavede en `dd` eller en `cp` men mit
> problem er at jeg ikke ved om det vil få alt med.
> [...]

Hvis du vil goere det med dd, er du nok noedt til at mounte partitionen
read-only foerst, men det lyder ikke til at det er en mulighed.

Ellers kan du ogsaa bare kopiere med cp. Du skal saa huske ikke at
kopiere /proc, ellers plejer der ikke at vaere problemer. Jeg har
overfoert en installation fra en hd til en anden paa den maade flere
gange.

Du skal saa lige vaere opmaerksom paa at filerne ikke noedvendigvis er
lige gamle naar du skal restore dem. Hvis det er et problem, skal ud,
igen, mounte read-only.

--
   _______
  /       \    Michael Westergaard <mw@daimi.au.dk>