Re: [Forum] Stofa igen - og ARP protokol

From: Esben Nielsen <simlo@ifa.au.dk>
Date: Mon Nov 12 2001 - 20:53:19 CET

Jeg har hacket min maskine så det virker. Men det er ikke så
tilfredstillende.

Årsagen til skidtet ikke virker er at min broadcast
bliver stat til 62.107.27.254 hvilket praecist er IP'en på routeren.
Det brokker route add sig over. Derfor kan routning's tabellen i linux
ikke opdateres og man får nedenstående fejl. Jeg har talt med en windows
ekspert på arbejdet som mener at broadcast på windows altid saettes til
default ud fra netmask - altså 62.107.27.255 i dette tilfælde. Derfor
virker det fint for windows brugere

Jeg sender straks en klage til support og forlanger de skal fixe
deres fejlopsætning - selvom vi bruger linux. De yder godt nok ikke
support TIL AT SÆTTE MASKINEN OP, men de har samtigdigt lovet at det
virker. Hvis de ikke vil må vi jo gå videre med sagen. Det kan jo ikke
passe man ikke kan bruge linux i Stofa sammenhæng fordi en eller anden
knold har pillet ved deres dhcp server...

Her er mit hack så du kan få det til at virke indtil de har ordnet det:
Jeg har lavet en /usr/local/bin/fixstofa med

#!/bin/sh

/sbin/ifconfig eth0 broadcast 62.107.27.255
/sbin/route add -host 62.107.27.254 dev eth0
/sbin/route add default gw 62.107.27.254

For at få den kaldt ved startup har jeg lavet (på en redhat 7.1) en
/sbin/ifup-local med:

#!/bin/sh

cd /etc/sysconfig/network-scripts
. network-functions