Re: [Forum] Stofa igen - og ARP protokol

From: Morten <morten@mikkelsens.net>
Date: Mon Nov 12 2001 - 20:31:35 CET

<outlook-formateret besked>
> Jeg synes ikke det kan passe, at min kerne skal have en tabel med
> den samme MAC for alle de forskellige ip's som jeg tilgår f.eks
> ved surf. Derfor synes jeg umiddelbart at det ligner min maskine,
> som er gal på den. Men på den anden side virkede det i går. Og den
> er gal på begge mine maskiner.....

Stofanet er nok gået over til at bruge NAT (Network Address
Translation) i traditionel forstand og ikke kun den simple 1:1 NAT
som gamle Stofanet kunder som jeg er bagved.
Det betyder helt konkret at du ikke kan tilbyde services overfor
andre. IP-adresserne laves om i gatewayen - og f.eks. IPSec vil ikke
virke.
Godt det ikke er mig.
</outlook-formateret besked>

Hej..
Jeg følger lige op på denneher, jeg har nemlig også problemer med StofaNet.
Jeg kan ikke længere, som den herre, der startede denne tråd, få forbindelse
nogen steder hen.
Jeg forsøger følgende fra en prompt på en maskine, der har isc's dhclient
installeret:
-------------------
# dhclient -d
DHCPREQUEST on eth0 to 255.255.255.255 port 67
DHCPACK from 10.3.127.254
SIOCADDRT: Network is unreachable
bound to 62.107.27.184 -- renewal in 738 seconds

#telnet 192.168.30.2 259
Trying 192.168.30.2...
telnet: Unable to connect to remote host: Network is unreachable

#arp -a

#arp -s 62.107.27.254 00:04:c1(osv - IP'erne er hhv gateway og login-server)
#arp -s 192.168.30.2 00:04:c1(osv - MAC'en er fra en windowsmaskines
arp-tabel)

#telnet 192.168.30.2 259
(samme smøre som før)

Nu står jeg lidt rådvild og vil helst køre linux, men det lykkes ikke
rigtigt, og Stofa er jo selvfølgelig overbeviste om, at hvis alle bare kørte
Windows, så var det hele nok meget bedre.

Problemet opstod en gang mellem onsdag aften og torsdag morgen - og siden
har kun windows-maskiner kunnet få trafik igennem.

Nogen, der har idéer?

På forhånd tak,
Morten (der tvinges til at bruge det afskyelige outlook indtil videre)