[Forum] Stofa igen - og ARP protokol

From: Esben Nielsen <simlo@ifa.au.dk>
Date: Thu Nov 08 2001 - 00:22:33 CET

Jeg kan nu holde min Stofa-forbindelse i live:
Jeg flytte /sbin/pump til /sbin/pump.bak saaledes RedHat's configurations
scripts bruger dhcpd istedet for pumpd. Dhcpd ser ud til at virke (for
det meste) paa Stofa's net.

Men her til aften har jeg fået et helt andet problem:
Hver gang jeg lavede noget fik jeg "network is unreachable". Jeg kunne dog
pinge gateway. Så tog jeg ethereal og snoopede paa kortet mens jeg pingede
en adresse: Min maskine sendte en masse ARP requests ud for at finde
modpartens MAC-adresse. Den fik dog ingen svar. Hvis jeg derimod laver
 arp -s <ip> <gateways MAC-addresse>
kan jeg pinge manskinen.

Hvem er gal paa den? Min maskine eller gateway? Skal gateway svare på min
ARP med sin egen MAC således at min maskine opdatere sin ARP-tabel eller
skal min maskine regne ud den skal henvende sig til gateway's ARP med
det samme?

Jeg synes ikke det kan passe, at min kerne skal have en tabel med den
samme MAC for alle de forskellige ip's som jeg tilgår f.eks ved surf.
Derfor synes jeg umiddelbart at det ligner min maskine, som er gal på den.
Men på den anden side virkede det i går. Og den er gal på begge mine
maskiner.....

Mvh.,
Esben