[Forum] Re: [Forum] Linux på FreeNote

From: Kasper Kamp Simonsen <KasperKS@amitech.dk>
Date: Thu Oct 04 2001 - 11:14:25 CEST

> Er der nogen der har erfaringer med en linux version på en Amitech
FreeNote?

Ja, Jeg har selv lige købt sådan en.

> Jeg vil gerne i gang med at bruge en linux version som jeg kan installere
fra en
> grafisk brugerflade.

Hvis du vælger at installer en Redhat 7.1, så har du grafisk brugerflade
under installationen.

Det er vigtigt at du under installationen vælger at linux skal starte i
tekst mode, dette kan rettes senere, så du altid kommer op i X, men under
installationen er det vigtigt at du ikke starter op i X, det vil også sige
at du ikke skal teste din X konfiguration.

Grunden til dette er at dit grafikkort (sis630) ikke er understøttet af X.

Under installationen vælger du "Generic Laptop Display Panel
1024x768"

Efter installationen:

Du starter op i tekst mode (init 3)

I lilo.conf tilføjer du linien "vga=791" hvilket aktiverer framebuffering,
husk at kør en /sbin/lilo efter at have rettet i lilo.conf.

I /etc/inittab kan du rette tallet 3 til 5 i linien "". Hvilket bevirker du
starter op i X.

Nu burde du være kørende.

Hvilke problemer bliver ikke løst?
Din X vil ikke kunne skifte tilbage til tekst mode, det betyder at når du
vælger shutdown, vil du ikke kunne se på din skærm at der sker noget, men
hvis du bare lige venter ca. 1 min så lukker din pc ned.

Det er selvfølgelig ikke helt optimalt, men hvis du opgraderer din XFree til
version 4.10, så skulle det løse problemet, jeg har ikke selv prøvet det
endnu, men det gør jeg efter weekenden.

Hvis du kigger i mail arkivet til denne liste har jeg lige får en del råd
fra folk. Ligeledes hvis du kigger i mail arkivet til sslug-novice har jeg
også fået en del råd.

Martion Egholm Nielsen sende bland andet nedenståen, men det har jeg ikke
haft tid til at prøve.

<citat Martin Egholm Nielsen - sslug novice>
http://www.rene.rebe.myokay.net/ kan du finde et "sis_drv.o" modul, der
er en hacket udgave af det modul, der følger med 2.4.x kernen, men som
understøtter acceleration (det gør framebuffering ikke). Der er lidt små
fejl engang i mellem hvad angår opdatering af enkelte pixels, men det er
alligevel værd at kigge på...
</citat>

Min plan er at skrive en artikel om hvordan man installer linux på en
amitech freenote, hvis jeg får det gjort, så kan jeg lige smide en url her
på listen.

Lige en slut bemærkning: Hvis man spørger Mitac (producenten) så kan en
7521p ikke køre linux.

Håber det hjælper dig igang, ellers må du skrive igen.

/Kasper