Re: [Forum] outgoing mail

From: Morten Liebach <morten@hotpost.dk>
Date: Mon Oct 01 2001 - 09:09:55 CEST

On 30, Sep, 2001 at 10:44:42PM +0200, Kasper Kamp Simonsen wrote:
> Hejsa...
>
> Jeg har lige lidt spørgsmål omkring outgoing mails.
>
> Jeg har en notebook, som jeg godt vil kunne læse og sende email fra.
>
> Nogen gange har jeg notebooken hjemme, hvor jeg sidder bag en firewall
> der køre nat.

Hvis denne maskine altid er online altid kan du jo bare køre SSH på den
og sende og modtage mail på den, uanset hvordan du er online.

> Jeg havde tænkt mig at bruge mutt som mail reader, så det er vel
> sendmail eller postfix jeg skal have konfigureret, og giver det
> problemer at jeg ikke altid sidder på den samme forbindelse?

Nej!

Dit spørgsmål lyder lidt til at du er lidt forvirret.

Sæt en mailserver op, sendmail, postfix, exim, qmail[1] whatever, på din
firewall, konfigurér mutt til at køre på din firewall.

Sæt SSH op til at bruge RSA autentikation og start ssh-agent hver gang
du logger ind i X på din notebook, på den måde kan du logge ind på din
firewall "fuldkommen sikkert" uden at promptes for et password og køre
mutt på den.

Mvh.
                Morten

[1]: Jeg har lavet en qmail installationsvejledning her:
        https://pc89225.stofanet.dk/djbware/
     Den er mest til BSD, men der er næsten ingen forskel i opsætningen
     på Linux.

--
Morten Liebach <morten@hotpost.dk> || https://pc89225.stofanet.dk/
Get my PGP key from https://pc89225.stofanet.dk/pgpkey.asc