[Forum] NFS-problemer

From: Martin Filtenborg <martin.filtenborg@mail1.stofanet.dk>
Date: Mon Sep 17 2001 - 15:59:50 CEST

Jeg er ved at experimentere en smule med NFS i forbindelse med
installation af Slackware på en gammel laptop uden CDROM-drev. I stedet
har jeg jo så mulighed for at gøre det via netkortet - derfor behovet
for NFS.

Servermaskinen kører Mandrake 8, og "rpcinfo -p" viser at jeg har
portmapper, status, mountd, nfs og nlockmgr kørende i adskillive
versioner på både tcp og udp.
/etc/exports giver global access til /mnt/cdrom2 og hosts.allow og
hosts.deny er tomme, hvilket skulle give "åbent hus"

Jeg får følgende entry i syslog når jeg forsøger at mounte til et
test-directory med kommandoen

mount 192.168.10.1:/mnt/cdrom /mnt/testmappe

Sep 17 15:12:20 tower rpc.mountd: authenticated mount request from
192.168.10.1:941 for /mnt/cdrom2 (/mnt/cdrom2)
Sep 17 15:12:20 tower rpc.mountd: getfh failed: Operation not permitted

I dagens anledning har jeg så disablet Bastille, iptables og ipchains,
som alle skulle være installeret med default-værdier. Samme resultat...

Nogen som har en idé om hva' der sker her?? Hvad er "getfh" og hvad er
det som fejler - mangler der noget et sted eller er det et spørgsmål om
manglende rettigheder (jeg arbejder som root under forsøgene) eller
noget helt tredje...

Venligst,
Martin Filtenborg