Re: [Forum] Hvilket ISDN modem.

From: <frier@daimi.au.dk>
Date: Sat Sep 01 2001 - 09:25:32 CEST

Hej.

Quoting Gorm <gd@privat.dk>:
> Jeg har et ISDN, Lasat SPeed II modem fra Tele Danmark som jeg ikke
> kan installere under Linux (jeg opgiver simpelthen da jeg har prøvet alt),
> er det nogen der har et forslag til et ISDN modem der virker godt under
> Linux - og hvilken udbyder det er (Teledanmark STØTTER NEMLIG IKKE
> LINUX :-(.

Hvad har du prøvet?

Jeg har selv i gang med at forsøge at få et Lasat Speed II til at virke under
linux, og selv om det ikke er lykkedes, tror jeg stadig på at nok skal komme
til at virke. Jeg har nemli' spildt en masse tid ved at tro at jeg Lasat Speed
II er et isdn-modem og at jeg skulle bruge idsn4linux. Begge dele tror jeg nu
er forkerte.

For det første lyder det til at det ikke er et isdn-modem, men en terminal
adapter, en TA. [se: http://www.sslug.dk/artikler/ppp-info.html#isdnta ]

Men da en sådan TA styres med AT-kommandoer kan man gøre mange ting som om det
var et modem. Bl.a. om at få sym-linket /dev/modem se
http://www.sslug.dk/linuxbog/friheden/bog/linux-netvaerk-
klient.html#MODEMINTERNET

Om TA'er og isdn4linux se deres faq på: http://www.isdn4linux.de/faq/i4lfaq-
5.html#ss5.4

I Sslugs email-arkiv er der tilsyneladende flere, der har fået det til at
virke, der forsøger at hjælpe andre, der endnu ikke har... Se fx.
http://www.sslug.dk/emailarkiv/ppp/2001_05/msg00019.html

Endelig er der også en vejledning, der måske kan bruges hvis TA'en bruger usb-
porten, på googles news-arkiv: http://groups.google.com/groups?
hl=da&safe=off&threadm=3B516A34.67DBE959%40teknik.dk&rnum=1&prev=/groups%3Fq%
3Dlasat%2Bspeed%2Busbdevfs%26hl%3Dda%26safe%3Doff%26rnum%3D1%26selm%
3D3B516A34.67DBE959%2540teknik.dk

> Mvh Gorm

Mvh Christian Frier