Re: [Forum] De sidste debian problemer løst: løsning

From: Henrik Brix Andersen <btech1@users.sourceforge.net>
Date: Sun Aug 26 2001 - 18:01:24 CEST

On 24 Aug 2001 09:28:11 +0200, Thomas G Kristensen wrote:
> Hejsa
>
> Ok, nu fik jeg oxo lyden til at birke, jeg aktiverede stable versionens
> download og hentede sndconfig pakken. Derefter fjernede jeg alsa
> (og dens rod i /ets/modules.conf) og kørte en modprobe på sb med
> konfigurationen, derefter virkede mit lydkort fint! Nu mangler jeg
> bare at loade modulet automatisk, men jeg regnede med at jeg bare
> kunne smide en modprobe ind i /etc/modules.conf (forkert?)

Den letteste måde (efter min mening) til at finde ud af hvad man skal
skrive i /etc/modules.conf for at autoloade moduler er som følger:

* Start PC'en uden at loade de pågældende moduler.
* Udfør en handling der benytter modulet. (I dit tilfælde: afspil noget
lyd)
* Hold øje med hvad modprobe skriver i /var/log/messages, der skulle
gerne stå noget med "Aug 26 17:49:28 fungus modprobe: modprobe: Can't
locate module module_name_as_reported_by_kernel"
* Indsæt en linie i /etc/modules.conf: "alias
modules_name_as_reported_by_kernel module_name_as_in_file_name" (Eks:
"alias sound-slot-0 emu10k1")
* Kør en "depmod -a"
* Udfør handlingen der benytter modulet igen, og du skulle være kørende

Mvh
./Brix

--
Henrik Brix Andersen <btech1@users.sourceforge.net>
"MS Windows has users - GNU/Linux has a community"