Re: [Forum] Tak for hjaelpen, mangler kun lyd og dansk

From: Paul Fleischer <proguy@proguy.dk>
Date: Wed Aug 22 2001 - 22:05:27 CEST

On Wed, Aug 22, 2001 at 08:49:56PM +0200, Thomas G. Kristensen wrote:
> Derudover virker alsa ikke, er det ikke den bedste til lyd? Jeg har et
> muse lydkort, og har proevet at configurer til sb pro, men den skriver
> intet om alsa ved boot, men kun at alsa ikke er startet ved shutdown...
> jeg koerer btw. enlightenment...
>
> Hvad mangler jeg? og hvorfor?
Kender ikke lige dit lydkort (bruger SB 128 PCI), men jeg bruger selv Alsa
(går ud fra at det er 0.5 vi snakker om) og har måtte
konstatere at det til tider kræver at man selv leger lidt med den
konfiguration alsaconf har lavet til en... prøv at kigge i filen
/etc/alsa/modutils/0.5, her finder du konfigurationen til Alsa. Prøv om du
kan loade snd-card-0 (eller snd-card-1 alt efter hvilket nu lige er sat op i
den konfiguration) med modprobe, her vil du få en evt. fejlmeddelelse og være i
stand til at "tweake" i den ovnenævnte fil med hensyn til lydkortets indstillinger.

Du skal lige være opmærksom på at køre "update-modules" efter du har rettet
i den ovennævnte fil.

Når du endeligt har fået den til at spise "modprobe snd-card-0", så prøv
"/etc/init.d/alsa stop" og "/etc/init.d/alsa start".

PS: Jeg ved ikke om Alsa er den bedste til Lyd, jeg har haft langt lettere
ved at få mit SB awe32/64 sat op under OSS, end under Alsa - men det kan jo
være jeg er lidt klodset :/

Mvh

--
Paul Fleischer // ProGuy