[Forum] iPAQ i trådløst netværk

From: Mikkel Mastrup <mikkelmastrup@hotmail.com>
Date: Mon Jul 16 2001 - 17:13:58 CEST

Jeg kan huske at vi engang havde besøg af en fra Q-Networks der vistnok var
i trådløst netværk med sin iPAQ, med et PCMCIA-kort. Hvordan sætter man det
op, intallerer de nødvendige ting (den skal køre med DHCP) og sådan. Nu har
jeg ikke lige en iPAQ, men jeg har tænkt på at købe en og opsætte trådløst
netværk. Så man, mens man sidder på toilettet, kan starte stereoanlægget i
stuen eller læse sine e-mails.

Til trådløst netværk mellem normale maskiner (desktop/laptop-computere) har
jeg fundet en how-to (på http://www.fatamorgana.com/bertolinux/). Heri står
der noget jeg skal bruge til gateway'en i det trådløse netværk. Der står at
man for at kunne skyde mellem et netværk på 200-300 m aftand så skal man
bruge "omnidirectional antenna." Jeg har dog brug for en antenne der kan
række 200-300 meter, men netværket skal gå igennem 2-4 (murstens)huse.
Hvadfor en antenne har jeg så brug for? Er det nemmest at købe en, eller er
det nemt og billigere at bygge en selv? Hvis jeg sætter antennen op på taget
så er der kun en murstensmur og 1-2 hustage af teglsten, hvad kan så
anbefales?

Mikkel Mastrup