Re: [Forum] Linux som workstation

From: Morten Liebach <morten@pc89225.stofanet.dk>
Date: Sat Jun 16 2001 - 10:37:42 CEST

On 16, Jun, 2001 at 09:24:19AM +0200, Kasper Kamp Simonsen wrote:
> Hejsa....

 Yo!

> Jeg har igennem nogle år brugt linux som server os, men har ikke rigtig
> kunne se at linux har gjort sig som et alternativ til nt på en workstation.
> Jeg tror mest det skyldes at jeg ikke har brugt tiden til at sætte en
> workstation op, og så faktisk bruge den. Derfor vil jeg nu installer linux
> som workstation. For at jeg får den brugt, så skal jeg ligesom vide hvilke
> programmer jeg kan bruge istedet for de MS programmer jeg bruger idag.

 Hvis man ikke er afhængig af MS Office eller anden software der er
 Windows only, så er der aldrig nogen grund til at køre Windows IMHO.

> Så her er en liste over de programmer jeg bruger mest
>
> Browser: IE 5
        Mozilla er ved at være ret god. Opera og Konqueror (fra KDE) er
        også ret lækre, Konqueror kan bruge dine Netscape plugins, Flash
        etc., lækert, da den er integreret i KDE.

> Mail/Kalender: Outlook (som jeg sync. med min Palm)
        Jeg skiftede til mutt for 1.5 år siden, har aldrig savnet noget
        der, men der er mig bekendt ikke nogen Palm integration, men det
        er vist også en adressebogs ting, ikke?
        Både GNOME og KDE har programmer til den slags, og jeg tror det
        er muligt at bruge lbdb til at fylde adresser i den database ...

> Netmonitor: Net-Xray / MS Netmonitor (fra NT 3.51)
> MP3: Winamp
        XMMS er en klon af winamp, kan bruge winamp skins.

> DVD/DivX: PowerDVD
> FTP Klient: Leech FTP (den kan køre flere treads)
        Kender ikke Leech FTP, men lftp og vistnok også ncftp kan noget
        af det samme, og de er tekstbaserede så de er scriptbare, kan
        køres fra cron etc.
        ftpcopy er et andet lækkert værktøj der gør det nemt at
        vedligeholde en lokal kopi uden unødvendige downloads.

> CDR: Easy CD Creator / CDR-Win
        mkisofs/mkhybrid + cdrecord, jeg ved ikke hvad der findes af
        grafiske ting.

> Scanner/Pic: Adobe Photoshop
        The GIMP.

> Pic view'er: Acdsee
        gqview, xv ... og mange andre.

HTH, HAND
                Morten

--
If you don't understand or are scared by any of the above
ask your parents or an adult to help you.