Re: [Forum] Kæmpe-cluster

From: <khald@chem.au.dk>
Date: Wed Jun 13 2001 - 02:26:58 CEST

Quoting Mikkel Mastrup <mikkelmastrup@hotmail.com>:

> Jeg er normalt meget hurtig til at få slettet mine e-mails og det er da
> heller ikke alle sammen jeg når at få læst. I dag fandt jeg pludselig 3
> e-mails fra d. 10 juni (og deromkring) fra en af SSLUG's mailinglister. De
> vil åbenbart bygge en kæmpe-cluster sammen med NJLUG og det lignier noget
> som alle LUG'er kan deltage i. Og hvis der er nogen som ved hvordan man
> laver clustrer, så er det da os ;-) Her nedenunder er der de tre mail som
> jeg havde tilbage:

Ideen har vaeret diskuteret i kernen, og der var generelt opbakning
omkring projektet indtil vi fandt ud af hvornaar det er ...
det er den sidste weekend i festugen. Hvis der er nogle som
vil vaere ansvarlige for projektet er de selvfoelgelig velkomne,
men der er nok ikke meget hjaelp at hente fra Kernen.

M.v.h.

Kasper.

P.S. Jeg fik en rundvisning i maskinrummet paa San Diego Supercomputer Center
i dag. Udover verdens 8. og 183. hurtigste computer (IBM og CRAY), et
kaempe
     storage paa 500 Tb som v.h.a. tape-robots bliver "cached" paa en
     maskine med 500 Gb disk saa har de ogsaa en linux cluster med IBM
Netfinity servere (180 processore) samt deres egen cluster software
     (http://rocks.npaci.edu). Det kunne da vaere at vi ogsaa skulle
      kigge lidt paa dette hvis vi skulle lave en cluster igen.

     Jeg tror at jeg har vaeskemangel med alt det jeg har savlet i dag :-)

--
Kasper Hald
Ph.D.-student in Theoretical Chemistry