Re: [Forum] Debian GNU/Linux

From: <pf@csite.com>
Date: Thu Jun 07 2001 - 00:11:17 CEST

On Wed, Jun 06, 2001 at 12:18:05PM +0200, Thomas G. Kristensen wrote:
> Hejsa alle
>
> Jeg vil lige høre om I generelt har dårlige eller gode erfaringer med at
> bruge debian som GNU platform, dvs. til Linux. Jeg overvejer at skifte til
> det, men jeg ved ikke om jeg skal afsætte en aften eller en weekend til at få
> apache, X, mySQL og php op og køre. Er det ligeså simpelt at flække sammen
> som RedHat og SuSE, eller skal man afsætte længere tid til at sætte sig ind i
> Debian-package systemet og selve installationen?
>
> Det jeg egentligt er mest interesseret i at høre er, om installationen lader
> [...]

Som alle Debian brugere kan jeg kun synes at det er dejligt at der er en
mere af os ;)

Med hensyn til installation, saa er det jo rigtigt nok noget man kun goer en
enkelt gang og glemmer derefter, saa mine erfaringer begraenser sig til
nogle eksperimenter jeg har lavet med Debian Progeny 1.0.
Installeren til Progeny er noget mere brugervenlig end standard Potato/stable
installeren, men jeg har dog hoert om nogle mystiske problemer, der blev
loest ved at proeve gentagne gange (uhm, nogen der sagde ms? ;).
Generelt synes jeg at man er ved at komme lidt naermere RedHats (og
Mandrakes) nemme installere - der er dog lidt vej endnu.
Partitionsediteringen er lidt forvirrende, og man kommer nemt ud for at lave
noget man faktisk ikke vil, saa man skal lige holde tungen lige i munden, og
dobbeltchekke det hele - men det er jo ikke noget nyt ;)

Progeny har ogsaa valgt at smide et dejligt X konfigurations vaerktoej med
(der integreres i gnome control panel), som goer konfigurationen noget
nemmere - jeg har ihverfald haft en del boevl med opsaetning af X under
potato.

Som en ekstra plus har Progeny ogsaa nogle opdaterede pakker i forhold til
Potato/stable.

Saa, alt i alt synes jeg Progeny virker godt - har dog ikke arbejdet saa
meget med det som min goe' gamle Potato ;)

Mvh

Paul Fleischer / ProGuy