Re: [Forum] Debian GNU/Linux

From: Knud Haugaard Sørensen <nospam@aeiwi.com>
Date: Wed Jun 06 2001 - 19:32:30 CEST

"Thomas G. Kristensen" wrote:

> Hejsa alle
>
> Jeg vil lige høre om I generelt har dårlige eller gode erfaringer med at
> bruge debian som GNU platform, dvs. til Linux.

Jeg har generalt gode efaringer.
 Debian varianter er det eneste jeg gider bruge efter at have proevet
det.

> Jeg overvejer at skifte til
> det, men jeg ved ikke om jeg skal afsætte en aften eller en weekend til at få
> apache, X, mySQL og php op og køre.

Her er nogle af de problemer jeg havde foerste gang jeg skulle installer
debian.

1) Det at man skal reboote efter install af grund systemet og foer
installtion af pakker var et problem. (jeg fattede det ikke foerste
gang).
2) Jeg havde problemer med netkortet, du skal rette i
/etc/network/interfaces (husk en gateway)

3) Jeg havde ogsaa knas med grafik kortet, maaske kan du tage en kopi af
din X config fil.

Ved andre problemer ser http://www.debianhelp.org/

Men ved installtion af apache,mysql og php goere man bare

apt-get install apache php4 mysql-server php4-mysql

hvorefter pakkerne downloades og saettes op, nem ikke !

Naar man vil have alt installert software updateret
skriver man bare

apt-get update (checker for ny software)
apt-get upgrade (downloader og installere)

Ikke noget med at koere med gamelt usikker software her!

>Er det ligeså simpelt at flække sammen
> som RedHat og SuSE, eller skal man afsætte længere tid til at sætte sig ind i
> Debian-package systemet og selve installationen?
>
> Det jeg egentligt er mest interesseret i at høre er, om installationen lader
> dig vælge alle pakkerne med det samme, og så kan man rode med det igen senere
> =)
Du kan installer alt paa en gang, men fordelen ved debian er at det er
saa
nemt at installer pakker.

Jeg vil heller anbefale at du lave en lille installtion
og naar du saa mangle noget:
apt-get install DetDuLigeStaarOgMangler

Knud