Re: [Forum] Debian GNU/Linux

From: Morten Liebach <morten@hotpost.dk>
Date: Wed Jun 06 2001 - 13:21:33 CEST

On 6, Jun, 2001 at 12:18:05PM +0200, Thomas G. Kristensen wrote:
> Hejsa alle
>
> Jeg vil lige høre om I generelt har dårlige eller gode erfaringer med at
> bruge debian som GNU platform, dvs. til Linux. Jeg overvejer at skifte til
> det, men jeg ved ikke om jeg skal afsætte en aften eller en weekend til at få
> apache, X, mySQL og php op og køre. Er det ligeså simpelt at flække sammen
> som RedHat og SuSE, eller skal man afsætte længere tid til at sætte sig ind i
> Debian-package systemet og selve installationen?
>
> Det jeg egentligt er mest interesseret i at høre er, om installationen lader
> [...]

Det kan du godt, dvs. du installerer altid et base system i Debian, og
så rebooter du, dernæst kommer hele installationen af alt hvad hjertet
måtte begære. Efterfølgende "administration" er nemmere i Debian end
noget andet, specielt med hurtigt internet!

Jeg må sige stort set ja til det hele. Debian har dog en meget nemmere
installation end alle de andre, den er nemlig ikke grafisk. En af de
nærmeste dage kommer der et par Progeny Debian CD-er til mig, så kan jeg
fortælle dig om deres (grafiske) installer er god ...

Efter min mening er Debian og de deraf afledte distroer de bedste ... men
det er måske bedre at starte med noget andet, jeg var selv ret glad for
SuSE indtil jeg så lyset! :-)

Mht. X er versionen oppe på 4.0.3 i Progeny, og den er 3.3.6 i Debian
Potato, så det var måske værd at overveje Progeny til workstation brug.

Kig på nettet:

http://www.dk.debian.org/
http://www.progeny.com/

CD'er kan købes på

http://www.linuxpusher.dk/

Der er alle de store Linux distributioner + [Free,Net]BSD, og servicen
er god.
For komplethedens skyld kan du købe OpenBSD hos kek@uu.dk, han har ikke
fået 2.9 CD'erne endnu, men de er på vej.
KEK står for "Kiøbenhavns Elektronhjærne Kompani", totalt sejt navn!

God fornøjelse

        Morten

--
If you don't understand or are scared by any of the above
ask your parents or an adult to help you.