Re: [Forum] nroff

From: Morten Liebach <morten@hotpost.dk>
Date: Tue Mar 27 2001 - 17:40:50 CEST

The cacophony of voices in my head
Inform me that Kim Stenbryggen said:
> Hej Morten,
>
> Har ikke helt styr på det man systemet, men jeg loggede på som alm. bruger
> og gik ind i man1 dir'et og så at der var en mysql.1. Derefter skrev jeg man
> mysql og fik mysql(1) man siden. Hvis det er det du mener, så virker det.
>
> Hvad bruges nroff til ?

Prøv 'nroff -man mysql.1 | less', det burde give din manpage for mysql,
og det er det dit man(1) system gør for dig automatisk, uden at du
behøver at huske path til manual siderne osv.

Prøv at åbne mysql.1 filen med 'less mysql.1'.

Det er muligt at du skal give nroff nogle andre argumenter på din
'puter.

Historisk var [t,n]roff det man brugte til at formatere dokumenter med,
du kan benytte det til at lave udemærkede postscript versioner af dine
mansider, og det er fuldt ud muligt at skrive bøger osv. i det system,
f. eks. er K&R "The C programming language" skrevet i troff, og det er
en fin bog, også rent typografisk.

LaTeX syntaxen er dog en del nemmere at greje, og hvis jeg skulle skrive
en bog ville jeg vælge det (har lidt under MS Word og en ~100 siders
rapport, ikke sjovt :-( ).

Det er det nroff/troff/groff pakkerne bruges til, groff er GNU versionen
og indeholder troff.

Mvh.
                Morten

--