[Forum] Re: angående cdrom og dma

From: Bo Miller <miller@nospam.dk>
Date: Thu Mar 08 2001 - 19:55:09 CET

On Thu, 08 Mar 2001 12:00:10 +0100
forum-admin@aalug.dk surprisingly wrote:

> 1. cdrom og dma (Torben Andersen)

> Min computer k=F8rer ufattelig langsomt, n=E5r jeg l=E6ser cd'ere. Selvom
> drevet skal kunne l=E6se med 24 x l=E6ser den kun med 8 x. Under windows =
> kan man s=E6tte DMA til, kan man noget tilsvarende under Red Hat 6.2. Jeg har
> fors=F8gt med hdparm, men den kommer ud med en fejlmeddelelse. Gider i
> skrive b=E5de kommandoen og parametre, da jeg ikke er nogen Linux =F8rn. =
> P=E5
> forh=E5nd tak.

Jeg har selv haft tilsvarende problemer, og det viste sig at
cdrom-drevet var defekt. Da jeg pillede mit herlige Pioneer 24X fra og
satte et gammelt Acer 8x i, blev computeren meget hurtigere.
Pioneer-drevet fungerer stadig fint under Windows (som jo er langt mere
fejltolerant) (onde tunger vil vide at Windows har det bedste kendskab
til fejl, fordi der er saa mange af dem i Windows i forvejen...)

Bo Miller
miller@nospam.dk