Re: [Forum] Ændre .htm til .html

From: Kasper Hald <khald@kemi.aau.dk>
Date: Mon Dec 18 2000 - 10:35:57 CET

Hej Morten.

On Sun, 17 Dec 2000, Morten Liebach wrote:

> Hej
>
> Er der nogen der kender et "script" der kan ændre en masse files fra .htm
> til .html, _inklusive_ links intern imellem dokumenterne?
>
> Jeg står med en masse .htm filer som publicfile nægter at serve fordi de
> hedder .htm og ikke det korrekte .html, og det er ret trælst at gøre
> manuelt (100+ filer)!

Jeg kender ikke et, men jeg er sikker paa at det ikke
tager mere end 10 minutter at lave et.

Foelgende shell-script (bash) skulle kunne goere
trickset, men check det og ret det til
hvis jeg har lavet nogle fejl:

#!/bin/bash
for i in `ls *.htm`
do
  echo "Copying $i to ${i}l"
  `cp "$i" "$i"l`
  echo "Replacing htm links with html in ${i}l"
  `cat "$i"l | sed "s/\.htm\>/.html"`
done

Jeg har med vilje kopieret dem. Saa har
du stadig .htm filerne som backup.

Hvis der ogsaa er links til andre
sites (som ikke skal rettes fra .htm til
html skal du sotere dem fra i sed kommandoen.
(Eller sige hvilke der skal skiftes)

Haaber at det kan bruges om ikke
andet, saa som et foerste udkast som du kan
komme videre med.

M.v.h.

Kasper.

P.S. Lad nu vaere med at slette backup-filerne
     FOER det er gennemtestet :)

P.P.S. Til dem der var til vi-foredrag
       for nogle uger siden, kan jeg naevne
       at det ogsaa kan goeres v.h.a. ex