Re: [Forum] SuSE vs. RedHat

From: Leif Rasmussen <leif@lera-komm.dk>
Date: Fri Nov 03 2000 - 08:21:52 CET

Svend Erik Venstrup - Nielsen wrote:

> [...]

Det kan jo skyldes, at RedHat ofte er med på diverse "forside" cdrommer til
diverse EDB-blade. Jeg har udelukkende kørt SuSE siden ver. 5.3 og er godt
tilfreds.

Ja, SuSE kører rpm - men al installation foregår i et program kaldet YAST. Med ver.
6.4 blev den grafisk - jeg bruger dog stadig den tekstbaserede, idet den er lige
så overskuelig, som den grafiske. Den grafiske behøver iøvrigt 64 Mb ram !

For 2 år siden prøvede jeg forskellige distributationer og faldt for SuSE - bl.a.
fordi den, ihvertfald på det tidspunkt, havde den bedste understøttelse af
grafikkort. Det er også den distributation i købeversionen, hvor der følger
flest programmer med - 1500 programmer på 5 CD-rommer i pro-versionen
og 300 mere på den dvd-rom, der også følger med. Start din maskine på
dvd-rommen, besvar nogle spørgsmål og lad maskinen tygge igennem
installationen, der varer fra en halv time til 2 timer afhængig af maskinkraft
mv. Det er faktisk i dag nemmere at installerer Linux end at installere
Windows !

> Hvis du har lyst til at prøve "SuSE Linux 7.0 Live Evaluation"
> er den at købe sammen med "Alt om Data November 2000" inklusive
> blad m.v. Den kører fra CD - skiven, så der for lidt langsomt, man den virker
> godt.

De har også en rigtig evaluerings version, der er gratis - den kan hentes som
ISO fra deres hjemmeside. Alt om Data skulle måske istedet have sendt
den ver. med bladet - så havde det bedre kunnet sammenlignes med RH's
evalueringsversion, som de fleste RH-brugere jo kører med. RH laver også
en købeversion - jeg vil tro, at den prismæssig koster det samme
som SuSE - et sted mellem 300 og 600 kr. afhængig af antal CD-er,
programmer, manualer, support mv.

> Men jeg skifter ikke, Andreas Bach Aaen skrev lidt om det for noget siden,
> det mener jeg er rigtigt, altså de er lidt hurtigere ude hos RH end de andre
> større
> distrubutører.

Ja - RH ligner faktisk lidt Microsoft i deres forsøg på, at være på forkant
med nyt og da også lidt i deres marketing strategi.
Ind imellem skinner det jo lidt igennem, at det er et amerikansk firma!
SuSE er tysk og Mandrake er en RH, der bliver sat sammen i Frankrig.
Dette giver ifølge min mening, af og til nogle ustabile versioner af RH!
Med RH 7.0 følger der jo en nyere compiler med og de første ver. af
Glib mv., var vist ikke for gode.

> Om de kører RPM - pakning ved jeg ikke, der må andre svare.

Det gør de - man kan godt installere RH pakker, men jeg plejer at
undlade at gøre det, idet biblioteksstrukturerne er lidt forskellige.
Derudover bruger RH som regel nyere og mere ustabile lib-filer, der
nemt, "forurener" en SuSE installation! Især skal man passe på med
installation af større programpakker.
HP's OpenMail, der kan bruges som en erstatning for en Exchange
mail-server, er det f.eks. ikke lykkedes mig endnu at få til at
køre på SuSE. Den er skrevet udelukkende til RH!

IBM laver programmer til 4 distributationer - RH, SuSE, Caldera
Openlinux, og TurboLinux. IBM har iøvrigt udtalt, at alt deres
software skal kunne fås i en Linux-udgave, samt at alle deres
computer modeller skal kunne køre Linux. De har bl.a. lavet forsøg
med Linux på deres udgave af Palm, samt haft 44.000 virtuelle
Linux maskiner til at køre på deres største mainframe!

Mvh.
Leif