[Forum] Re: [Forum] jeg er helt grøn i linux..

From: Morten Liebach <morten@hotpost.dk>
Date: Wed Oct 11 2000 - 21:49:21 CEST

On 11, Oct, 2000 at 08:51:28PM +0200, root wrote:
> Så derfor har jeg brug for hjælp.
>
> Jeg har følgende ting, som jeg gerne vil have hjælp til:
>
> 1. installering og placering af rpm filer.
> 2. installering af tar.gz filer
> 3. sendmail
> 4. httpd
>
> ad 1.
> Jeg har prøvet at installere ved at sige rpm -i filnavn.rpm.
> Dette er vist gået udmærket, men jeg aner ikke hvor det pågældende
> program har lagt sig.

kommandoen `man rpm' vil fortælle dig en hel del om hvordan du finder ud
af det, jeg kan ikke selv huske det da jeg ikke har brugt rpm i et
års tid.
Evt. prøv `rpm --help', det giver vist også noget info (du scroller
op/ned ved at bruge SHIFT-PgUp/PgDown)

> ad 2.
> Jeg kan simpelt hen ikke finde ud af at håndtere tar.gz filer. Hvad skal
> jeg gøre med dem???

tar zxvf fil.tar.gz vil pakke den ud, læs `man tar' for detaljer.
Hvis det er et program du vil installere fra en *.tar.gz fil så skal det
sikkert compiles, og det er måske nok en ret stor mundfuld nu, men
ellers er der altid en README fil, og tit og ofte en INSTALL fil du kan
læse i det dir som *.tar.gz filen pakkes ud til.

> ad 3.
> Sendmail bliver ved boot indlæst, men det tager en rum tid. Hvorfor gør
> det det? Hvad skal det bruges til.

Sådan noget som ca. 2 minutter? Så er det muligvis et DNS problem, men
det er ret forskelligt hvordan de forskellige linux-distroer sætter ting
op, hvad for en linux distribution kører du?

> ad 4.
> httpd bliver også loadet, men fejler. Hvorfor gør det det, og hvad
> bruges httpd til ??

httpd er en webserver (99,9% sikkert apache), og hvis du ikke har brug
for en webserver så lad være at starte den.
Rediger i filen /etc/inetd.conf, der er der sikkert en linie der starter
med httpd. Sæt en `#' foran den ("kommenter den ud"), og næste gang du
booter starter apache ikke op.

Generelt er `nogetd' dæmonudgaven af programmet `noget', httpd står for http
ting (html osv.), fingerd er finger dæmonen, ftpd er ftp dæmonen etc.

Dæmoner er programmer der kører i baggrunden og gør nytte.
På engelsk `daemon', som er en hjælpeånd eller noget i den stil, modsat
`demon' der er en slem ting. Det stammer fra hedensk tid, `demon' er
noget kristne missionærer kaldte hedningernes `daemons', derfor den
implicerede ondskab i `demon'! :-) [1]

> Jeg vil blive lykkelig hvis der var nogen som gad svare

Det er der selvfølgelig! :-)

> Venlig hilsen
> Carsten Schou
>
> Ps. Hvor kan man finde relevant litteratur om linux system og net
> administration på begynderniveau.....

http://www.sslug.dk/linuxbog/

Supergod, og bliver vist kun bedre og bedre. Er efterhånden meget
omfattende.

Mvh.
                Morten

[1]: Der er andre forklaringer, ovenstående er bare min favorit,jeg kan
     li' tanken om hjælpeånder i min 'puter! ;-)

--
UNIX, reach out and grep someone!