Re: [Forum] sendmail

From: Erwin Lansing <erwin@droso.dk>
Date: Mon Oct 09 2000 - 23:14:42 CEST

On Mon, Oct 09, 2000 at 04:13:43PM +0200, Tommy Mogensen wrote:

> Hvordan lukker man for 3rd party relay i sendmail ?

Sendmail er et helvede at konfigurere, prøv installere noget mindre
som qmail eller postfix når du ikke har behov for alle de meget
avancerede funktioner i sendmail. Postfix har jeg meget gode erfaringer
med både derhjemme og på arbejde, og har de mest basale funktioner, inkl.
aliases, samarbejde med procmail, virtuele domæner eller hvad du nu ønsker :)

Hvis du alligevel vil beholde sendmail, så tror jeg at de nyere
distributioner (rødhætte i hvert fald fra 6.2) er lukket per default, og
kun åben til localdomain + dit domæne (/24 eller hvad dit netmask nu er).
Prøv at installere en nyere version af sendmail ( >= 8.9.3 vil jeg gætte på).
Ellers findes der masser af indstillinger, bl.a.:

# file containing names of hosts for which we receive email
Fw/etc/mail/local-host-names
# access_db acceptance class
C{Accept}OK RELAY
# Hosts that will permit relaying ($=R)
FR-o /etc/mail/relay-domains

i sendmail.cf (sandsynligvis i /etc/ afh. af distro), men den er nok nemmest
lavet med m4 end vi, sidst jeg forsøgt noget sendmail-fnidder :-)

held og lykke, som ekstra stimulans sender jeg dit IP til ORBS ;)

/erwin

--
Erwin Lansing 		-- 		www.droso.dk