[Forum] Re: [Forum] Re: [Forum] Re: [Forum] Installation af Windows på Linux Box

From: Morten Liebach <morten@hotpost.dk>
Date: Thu Aug 10 2000 - 18:23:59 CEST

On 9, aug, 2000 at 11:37:53 +0200, Mikkel Mastrup Jensen wrote:

> Når jeg prøver at vælge "ingen partitioner" under en Linux-installation, så
> siger den at de skal MINDST være én partition og den skal hedde "/".
> Så har jeg prøvet at lave en fat-partition med navnet "/", men det virker
> ikke. Hvis jeg downloader de der Debian-disketter skal jeg så bare skrive
> "FDISK" (uden gåseøjne) i kommandopromptem?

Nej, der er et menusystem du kan vælge de forskellige ting fra, og
``Partitioning the harddisk'' er en af dem.

De images du skal bruge er:

ftp://ftp.dk.debian.org/debian/dists/potato/main/disks-i386/2.2.16-2000-07-14/images-1.44/rescue.bin

og

ftp://ftp.dk.debian.org/debian/dists/potato/main/disks-i386/2.2.16-2000-07-14/im
ages-1.44/root.bin

læs lidt om tingene på

ftp://ftp.dk.debian.org/debian/dists/potato/main/disks-i386/2.2.16-2000-07-14/doc/

Det er ikke så svært, du dd'er eller rawrite'r bare de to diskimages til
frisk-formaterede og checkede disketter, og booter fra rescue.bin
image'et.

Så gør du sådan set som der står, og ender, efter root.bin disketten er
indlæst, i et menusystem hvor du kan vælge ``Partitioning the harddisk''
eller noget i den retning, og det gør du så. Programmet du så kommer ind
i er cfdisk, og det er lidt mere venligt end ``rå'' fdisk, og der kan du
så få lov til at fjerne alle partitioner uden alt det der brok ... [1]

Husk at ``write'' partitionstabellen til disk inden du vælger ``quit''!

Så skulle du kunne installere Windows, men om det lykkes ... se det er
en helt anden historie. ;-)

Jeg håber det lykkes for dig, har selv brugt dagevis på al den slags
bøvl med at sætte Windows på gamle Linux partitioner.

Mvh.
                Morten

[1]: Jeg anser i højere og højere grad alle de der smarte
     installationsprogrammer fra RedHat, SuSE og Mandrake et al. for det
     mest tvivlsomme fremskridt, de er umådeligt trælse at arbejde med
     hvis man gerne vil lave en ikke standard ting, OG DET VIL MAN BARE
     NOGEN GANGE!!! Tro det eller ej!
     Ja, jeg har GUI-fobi mht. installationsprogrammer. ;-)

--
Morten Liebach <morten@hotpost.dk> ; http://home1.stofanet.dk/liebach
"Our scientific power has outrun our spiritual power. We have guided