Re: [Forum] SV: [Forum] Ny harddisk under linux ( Rødhætte)

From: Bjarke Dahl Ebert <ebert@irisa.fr>
Date: Mon Jul 10 2000 - 15:14:22 CEST

"Johannesen,Bjarke BZJ" wrote:

> fdisk kan også partitionere, MEN brug den ikke til fat, vfat eller
> ligende... fordi det skal nok gå galt.
> M$-fdisk skal kunne klare at lave normale dos partitioner, på en hd hvor der
> kun er M$-partitioner

Jeg har et problem, som så jeg af ovenstående fornemmer kan skyldes, at
jeg har brugt linux-fdisk.

Jeg har med linux-fdisk oprettet en fat32-partition /dev/hda7 i en
extended-partition (/dev/hda5). Denne formatterede jeg så fra Windows.
Nu er status, at jeg kan se partitionen fra Windows, men jeg kan ikke
mounte den under Linux. Hvis jeg kører "less -f /dev/hda7" kan jeg se,
at *starten* af hda7 er nogle af de filer, der ligger på denne fat32...
Meget mystisk! Skulle man ikke forvente, at der først kommer noget
super-block agtigt, eller noget meta-information, eller sådan noget, før
selve fil-indholdet?

Kan der være det galt, at windows format eller "windows mount" får
disk-lokationen galt i halsen, fordi den ikke er skrevet med en
dos-fdisk? Mon dos-fdisk putter noget information i selve partitionen,
udover i partitions-tabellen? Kan windows i så fald have overskrevet
andre dele af harddisken (den underlige begyndelse på partitionen kunne
jo tyde på det).

Hvis jeg starter forfra med at lave hda7, kan jeg så bruge dos-fdisk til
det, selvom jeg har linux på andre partitions?

Mvh. Bjarke Ebert

--
IRISA-INRIA, Campus de Beaulieu, 35042 Rennes cedex, France
Home page: http://www.irisa.fr/compose/ebert/