Re: [Forum] Re: Setup for S3 based graphics adapters

From: Jens Christian Østergaard Andersen <jensc.andersen@get2net.dk>
Date: Thu Jul 06 2000 - 20:50:10 CEST

Bo wrote:

> [...]
> XF86Config og bagefter genstarte X - uden at boote maskinen iøvrigt.
>
> Jeg har hørt adskillige morsomme skrækhistorier om teksteditorer i en
> Linux-shell, så ehh... Hvordan gør man det? Jeg ved så meget som at der
> findes teksteditorer som vi og ed og tilsvarende navne, men for en
> gammel Qedit-nørd fra de glade DOS-dage er den slags jo rent rumænsk.
>
> Gi's der go'e tips, eller er der ikke andet at gøre end at sætte sig ned
> på sin flade & lære fra en ende af? Jeg er den lykkelige ejer af "Linux
> For Dummies 2nd Edition", som indeholder nogle temmelig korte

---snip---

Du behøver ikke redigere din XF86Config i en tekstbasseret editor. Jeg er også GUI freak. Du kan sagtens redigere den i en editor i X, og også gemme den.
Det påvirker ikke den kørende konfiguration før du genstarter X serveren.
Når det er sagt vil jeg sige at erfaringen har lært mig at det er godt at kende mindst en tekstbasseret editor. Man kan nemlig nemt komme til at lave rod i
sin X opsætning, så X ikke vil starte næste gang. Og så er godt at kunne rette i XF86Config uden for X.
Sørg for at gemme en backup af XF86Config under et andet navn, så du kan lave fallback om nødvendigt.

Hvis man kender Norton Commander, og dermed den indbyggede edtor er det ikke noget problem. I Linux hedder den Midnight Commander, og startes med
kommandoen "mc". (Den er includeret RedHat og sikkert også mange andre distributioner.) Alle short cut taster er de samme som med nc, og layoutet er
faktisk også det samme.
Kender man ikke nc, så gør det ikke noget. Der er heletiden en liste over short cut taster i bunden af skærmen. Man kan i øvrigt også bruge musen.

Iøvrigt mener jeg ikke at VI eller hvad den nu hedder er en editor for almindelige dødelige brugere. Det er et rigtigt hacker program :-) For GUI folk som
mig er det et rent marerit.

Det er rigtigt at du ikke behøver at genstarte maskinen. Det er meget sjældent nødvendigt i Linux. Nogen vil hævde at det kun er nødvendigt, hvis man vil
starte på en ny kerne. Rygtet siger at der arbejdes på en løsning, så man faktisk kan skifte kernen ud "on the fly" :-)