[Forum] Re: Setup for S3 based graphics adapters

From: Bo <miller@nospam.dk>
Date: Wed Jul 05 2000 - 22:34:50 CEST

On Mon, 26 Jun 2000 12:00:15 +0200
forum-admin@aalug.dk surprisingly wrote:

> Hvad for en opløsning har dit grafikkort tidligere kunnet køre på
> f.eks. Windows?
> Hvad for en farve-dybde bruger du (8/16/24/32bit)?

Kortet (som er et miro-kort) (underligt fabrikats-navn)) har tidligere
kunnet køre 1024x768-65k farver ved 75 Hz i Windows.

> Jeg tror nemlig det er kortet der sætter begrænsninger, jeg har selv haft
> et S3 Trio 3D m. 4MB, og det kunne ikke køre mere end 1152x864/60Hz med
> 32bit farver på windows (og var på det tidspunkt slet ikke understøttet
> af X).

Hm? Jeg har ingen erfaringer med Trio-kortene, men miro-kortet er
understøttet direkte i RedHat-setuppen.

> [...]
> stå flere forskellige opsætninger i denne fil, som man så kan skifte i mellem.
> Måden man skifter på er med tastekombinationen Ctrl+Alt++ eller Ctrl+Alt+-. Det sidste plus (+) eller minus (-) trykkes p=E5 det nummeriske tastatur.
> Så altså: Når maskinen er booted og du får din grafiske skærm, så prøv
> ovenstående tastekombination. S=E5 skulle opl=F8sning og refresh rate
> gerne skifte. Næste gang du starter maskinen vil den dog starte med den gamle
> opsætning igen. Det vil den blive ved med til man har fjernet eller kommenteret den ud i XF86Config.

Aha... (klør sig i nakken) - men jeg kan ikke skifte opløsninger i X
serveren med Ctrl Alt +/-. Den bli'r bare i den lave opløsning. Og jeg
tør vædde på den fniser ad mig. :)

Dvs. jeg skal ind i XF86Config og editere den gamle opsætning væk, eller
i hvert fald tjekke hvad der står der. Som den grønært jeg er, antager
jeg uden videre at jeg kan tillade mig at afslutte X, editere i
XF86Config og bagefter genstarte X - uden at boote maskinen iøvrigt.

Jeg har hørt adskillige morsomme skrækhistorier om teksteditorer i en
Linux-shell, så ehh... Hvordan gør man det? Jeg ved så meget som at der
findes teksteditorer som vi og ed og tilsvarende navne, men for en
gammel Qedit-nørd fra de glade DOS-dage er den slags jo rent rumænsk.

Gi's der go'e tips, eller er der ikke andet at gøre end at sætte sig ned
på sin flade & lære fra en ende af? Jeg er den lykkelige ejer af "Linux
For Dummies 2nd Edition", som indeholder nogle temmelig korte
gennemgange af et par editorer.

Og så lige et bi-spørgsmål: Voffor udskiftes de danske karakterer med
koder som =F8 i visse breve (bl.a. mit) ? Er der noget at gøre ved det?

Bo Miller
miller@nospam.dk