[Forum] Re: [Forum] Indstilling af skærmopløsning i RedHat 6.2

From: Morten Liebach <morten@hotpost.dk>
Date: Sun Jun 25 2000 - 16:56:02 CEST

On Sun, Jun 25, 2000 at 03:09:15PM +0200, Bo wrote:
> Hej læser !
>
> Jeg har et spørgsmål om opsætning af Linux RedHat 6.2.
>
> Jeg håber dette er et godt sted at stille spørgsmål - jeg er ikke
> synderligt erfaren indenfor disse mailing-liste-baserede systemer.
> Hvis jeg er på vildspor, håber jeg læserne kan tilgive at der nu igen er
> en grønskolling der famler rundt... :)

Det er jo bla. den slags listen er til, så alt OK :-)

> [...]
> KDE.
> Problem:
> Jeg kan ikke ændre skærmopløsningen. Den står i 640x480 8-bit med en
> opdatering på 59 Hz, og nægter pure at lade sig ændre.
> Jeg har (jævnfør "Linux For Dummies 2nd Edition") hittet programmet
> Xconfigurator, men den vil ikke ændre noget af sig selv. Jeg har så
> prøvet at tvinge den, og den kommer fint med beskeden "Did you see this
> message" mens den tæller ned fra 10 sekunder. Jeg siger OK, hvorefter
> jeg kan genstarte X-windows - og der er stadig ikke sket et pip.

Hvad for en opløsning har dit grafikkort tidligere kunnet køre på
f.eks. Windows?

Hvad for en farve-dybde bruger du (8/16/24/32bit)?

Jeg tror nemlig det er kortet der sætter begrænsninger, jeg har selv haft
et S3 Trio 3D m. 4MB, og det kunne ikke køre mere end 1152x864/60Hz med
32bit farver på windows (og var på det tidspunkt slet ikke understøttet
af X).

Jeg bruger ikke selv RedHat, så jeg kender ikke rigtig Xconfigurator,
men det bør være muligt at ændre disse ting.

> Min monitor er en Sony 200SX, som fint kører 1200x1024 / 75Hz, og den er
> korrekt sat op i installationen.
>
> Alle forslag er velkomne (dog vil jeg gerne undgå en ominstallation, for
> det tog gånnok en krig at installere).

Måske RedHat er, men jeg synes nu generelt det nemmere at installere
Linux end Windows, begge dele er ret svært første gang.

> Venligste hilsner
> Bo Miller
> miller@nospam.dk

Mvh. Morten

--
Morten Liebach <morten@hotpost.dk> ; http://home1.stofanet.dk/liebach
"Our scientific power has outrun our spiritual power. We have guided